Strategi Manajemen Waktu bagi Mahasiswa yang Bekerja Paruh Waktu (Studi Kualitatif)

Authors

  • Irvan Firdaus Universitas Pelita Bangsa
  • Jimmy Alfaruqi Ramadan Universitas Pelita Bangsa
  • Lastri Sulastri Universitas Pelita Bangsa
  • Rizky Ramdani Miftahul Fadilah Universitas Pelita Bangsa
  • Yudi Prastyo Universitas Pelita Bangsa

DOI:

https://doi.org/10.61722/jirs.v2i2.4740

Keywords:

time management, university students, part-time work, qualitative study.

Abstract

This study aims to determine the time management strategies used by students who work part-time in balancing college and work. with the formulation of the problem “challenges to manage time between work and study”. This study used a qualitative approach involving 70 respondents. The results showed that 60% of respondents were in semester 3-4 and 80% worked in private companies. A total of 64.3% felt able to manage their time well, although 50% often felt overwhelmed. Commonly used strategies include schedule planning (58.5%), prioritizing (51.4%), and using tools such as calendars or apps (41.4%). In addition, 67.1% claimed to have improved their time management skills. This study concludes that working part-time not only provides economic benefits, but also strengthens students' time management skills.

References

Syelviani, M. (2020). Pentingnya manajemen waktu dalam mencapai efektivitas bagi mahasiswa (studi kasus mahasiswa Program Studi Manajemen UNISI). Jurnal Analisis Manajemen, 6(1), 66-75.

Hantono, S. E., Wijaya, S. F., & SE, M. (2025). Pengantar manajemen. Penerbit Widina.

Sodikin, D. F. (2020). Pendekatan Program Berbasis Spasial: Mewujudkan Sinergi Pembangunan Nasional Dan Daerah. Cendekia Press.

Urfillah, U., & Muflikhati, I. (2017). Motivasi berwirausaha, manajemen waktu, manajemen keuangan, dan prestasi akademik pada mahasiswa wirausaha. Jurnal Ilmu Keluarga dan Konsumen, 10(1), 71-82.

Ahyar, M. K., Saputri, S. Z., Khoirunnisa, S., & Murdiana, V. (2024). Analisis Peran Emosi dalam Kasus Pembullyan: Tinjauan Melalui Studi Pustaka. Al Yazidiy Jurnal Sosial Humaniora dan Pendidikan, 6(1), 19-27.

Aziz, R., & Mangestuti, R. (2006). Tiga jenis kecerdasan dan agresivitas mahasiswa. Psikologika: Jurnal Pemikiran dan Penelitian Psikologi, 11(21), 64-77.

Bela, A., Thohiroh, S., Efendi, Y. R., & Rahman, S. (2023). Prokrastinasi akademik dan manajemen waktu terhadap stres akademik pada mahasiswa di masa pandemi: review literatur. Jurnal Psikologi Wijaya Putra (Psikowipa), 4(1), 37-48.

Sule, E. T., & Saeful, K. (2019). Pengantar manajemen. Prenada Media.

Saleh, A. M. (2016). Komunikasi dalam kepemimpinan organisasi. Universitas Brawijaya Press.

Negeri, D. L. M. U. Meraih masa depan dengan meningkatkan motivasi dalam hal manajemen waktu di rumah amalia.

Jalal, N. M., Gaffar, S. B., Ismail, I., Piara, M., & Istiqamah, S. H. N. (2022). Pemberian Informasi tentang Manajemen Waktu pada Mahasiswa Organisasi BEM Fakultas Psikologi UNM. Communio: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2), 67-72.

Kurnianingsih, L., Napitupulu, M. T. D., Almaruf, H. Z., Tumatar, L. R., Nurhasan, E. R., & Fatonah, F. (2024). PENGARUH MANAJEMEN WAKTU TERHADAP PRODUKTIVITAS ORGANISASI. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 7(4), 17743-17745.

Paridah, P., Zakso, A., & Supriadi, S. (2019). Pola Pengelolaan Waktu Dan Hasil Belajar Siswa Yang Sekolah Sambil Berkerja. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 8(3).

Downloads

Published

2025-05-24

Issue

Section

Articles