Pemanfaatan Scratch.mit.edu untuk Meningkatkan Literasi ICT Mahasiswa dalam Pembelajaran Matematika

Authors

  • Alivia Ivo Amirah Ghania Nasution Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Yahfizham Yahfizham Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.61722/jirs.v2i2.5434

Keywords:

Scratch.mit.edu, ICT Literacy, Mathematics

Abstract

Low ICT literacy among students is one of the obstacles in learning mathematics, especially in understanding abstract concepts. The use of technology-based learning media is one solution to improve students' ICT literacy. This study aims to determine the use of Scratch.mit.edu as a learning medium in improving students' ICT literacy in mathematics learning. The research method used is quantitative descriptive with data collection techniques in the form of questionnaires. The subjects of this study consisted of 10 students. The results of the study showed that students' responses to the use of Scratch.mit.edu were in the positive category, with the majority of respondents giving answers Strongly Agree and Agree. Thus, Scratch.mit.edu can be used as an alternative interactive ICT-based learning media to support mathematics learning.

References

Fitriani, M. A. N. A. W. A. P. F. D. C. (2024). Pelatihan Pengenalan Basic Programming Menggunakan Scratch bagi Tenaga Pengajar Sekolah Dasar Muhammadiyah Danaraja. Jurnal Pengabdian Teknik Dan Sains, 4(1), 43–48.

Rachman, A., Yochanan, Samanlangi, I. A., & Purnomo, H. (2024). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. CV Saba Jaya Publisher.

Rahmawati, N. I. (2018). Pemanfaatan ICT dalam Meningkatkan Kemampuan Literasi Matematika. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 1, 381–387.

Rohmah, A. S. (2020). Analisis Kesalahan Siswa MTs Dalam Menyelesaikan Soal pada Materi Teorema Pythagoras. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 3(5), 433–442.

Shalikhah, N. D. P. A. I. M. S. (2017). Media Pembelajaran Interaktif Lectora Inspire sebagai Inovasi Pembelajaran. WARTA LPM, 20(1), 9–16.

Sulistyawati, A. W. K. (2018). Pemanfaatan ICT Dalam Literasi Matematika. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 1, 853–859.

Sunarto. (2025). Pengembangan MEDALUS-BD (MEDia pembelajaran Aplikatif LUas Bangun Datar) Berbasis Scratch MIT untuk meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas 5 SD. Jurnal Guru Sekolah Dasar, 1(6), 41–53.

Yuniarto, D. (2025). SCRATCH-CHAIN: Pengembangan Media Scratch MIT pada Materi Rantai Makanan untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa Kelas 5 SD Negeri 1 Panunggalan. Jurnal Guru Sekolah Dasar, 1(6), 26–40.

Downloads

Published

2025-06-23

Issue

Section

Articles