EFEKTIVITAS PENGGUNAAN AUGMENTED REALITY (AR) DALAM MENINGKATKAN PERUBAHAN ENERGI PADA SISWA KELAS 4 di SDN KARANGDUAK 2

Authors

  • Adelia Carera STKIP PGRI Sumenep
  • Holifa Kurniayati STKIP PGRI Sumenep
  • Ihwan Ansyori STKIP PGRI Sumenep
  • Masitoh Bunga Ayu Seruni STKIP PGRI Sumenep

DOI:

https://doi.org/10.61722/jmia.v2i1.3573

Keywords:

Augmented Reality, Energy Transformation, Conceptual Understanding, Elementary Education

Abstract

This study aims to analyze the effectiveness of Augmented Reality (AR) in improving the understanding of energy transformation concepts among fourth-grade students at SDN Karangduak 2. Using a quasi-experimental design, the results indicate that the experimental group utilizing AR achieved significantly higher post-test scores compared to the control group. AR’s interactive visualization aids students in comprehending abstract concepts such as kinetic and potential energy while also enhancing learning motivation. This study confirms that AR is an innovative and effective instructional medium for improving science learning outcomes in elementary schools.

References

Efendi, Y., Wira, T., & Khoirunnisa, E. (2023). Penerapan Teknologi AR (Augmented Reality) pada Pembelajaran Energi Angin Kelas IV SD di Rumah Pintar Al-Barokah. Studia Informatika: Jurnal Sistem Informasi, 9(1), 1-10.

Setyawan, B. (2019). Augmented Reality dalam Pembelajaran IPA bagi Siswa SD. Kwangsan: Jurnal Teknologi Pendidikan, 7(1), 78-90.

Ragohang, S. S., Santiani, S., Effendi, E., Munawar, B., Endriati, S., Santoso, B., ... & Dewa, E. (2024). Media Pembelajaran Berbasis Digital (Editor: Sarwindi).

Hulu, D. S., & Wibawa, A. P. (2024). Pemodelan Augmented Reality Edukasi Tata Surya Menggunakan Metode Marker Based Tracking dan Uat. Router: Jurnal Teknik Informatika dan Terapan, 2(3), 197-211.

Masluchah, D. (2024). Pemilihan materi ajar tata surya pada media edukasi berbasis augmented reality untuk siswa kelas VII menggunakan metode topsis (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim).

Yusa, I. W., Wulandari, A. Y. R., Tamam, B., Rosidi, I., Yasir, M., & Setiawan, A. Y. B. (2023). Development of Augmented reality (AR) Learning Media to Increase Student Motivation and Learning Outcomes in Science. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 9(2), 127-145.

Santoso, B., & Putri, R. (2020). Efektivitas Augmented Reality pada Pembelajaran Sains: Studi Literatur. Jurnal Teknologi Pendidikan, 14(4), 99-112.

Pratama, A., & Ramadhani, S. (2021). Augmented Reality: Inovasi Media Pembelajaran Interaktif. Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 13(2), 25-34.

SILVI, R. (2024). PENGEMBANGAN E-MODUL FISIKA BERBASIS AUGMENTED REALITY UNTUK MENINGKATKAN LITERASI DIGITAL PESERTA DIDIK KELAS XI SMA/MA (Doctoral dissertation, UIN RADEN INTAN LAMPUNG).

ANGGUN, F. (2024). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM BASED LEARNING BERBANTU MEDIA AUGMENTED REALITY UNTUK MENINGKATKAN HIGHER ORDER THINKING SKILL KELAS XI PADA MATERI SEL (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).

Savitriana, H., & Anjarwati, P. (2024). Efektivitas Penggunaan Game Edukasi Berbasis Augmented Reality Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar IPA Pada Siswa Sekolah Dasar: A Systematic Literature Review. Jurnal Penelitian Ilmiah Multidisipliner, 1(01), 41-55.

Untari, R. S., Hasanah, F. N., Wardana, M. D. K., & Jazuli, M. I. (2022). Pengembangan augmented reality (AR) berbasis Android pada pembelajaran pemodelan bangun ruang 3D (Doctoral dissertation, State University of Malang).

Nursdiansyah, N., Apriliani, D., Nurlaela, I., & Azahra, R. (2024). Efektivitas Teknologi Augmented Reality dalam Meningkatkan Minat Siswa terhadap Mata Pelajaran IPS SD. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(2), 19875-19884.

Hermawan, A., & Hadi, S. (2024). Realitas pengaruh penggunaan teknologi augmented reality dalam pembelajaran terhadap pemahaman konsep siswa. Jurnal Simki Pedagogia, 7(1), 328-340.

Wahyuningsih, E., Zulfiati, H. M., & Hasanah, D. (2024). EFEKTIFITAS PENGGUNAAN MEDIA AUGMENTED REALITY DALAM PEMBELAJARAN IPA KELAS VI TERHADAP KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS DAN HASIL BELAJAR PADA MATERI SOLAR SYSTEM. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(04), 33-42.

Purnama, P., Syahid, M., Ardianto, D., & Arifin, M. Z. (2024, August). Efektifitas Pembelajaran IPA Berbasis Augmented Reality Di Sekolah Dasar. In Seminar Nasional & Prosiding Pendidikan Dasar (Vol. 1, No. 1, pp. 163-178).

Sutanto, S. S., Koto, I., & Winarni, E. W. (2022). Pengembangan bahan ajar digital berbasis discovery learning dengan augmented reality Untuk Meningkatkan Kemampuan Berfikir kritis Siswa Pada Pembelajaran ipa di Sekolah Dasar. Jurnal Kajian Pendidikan Dasar, 1(2), 175-187.

Desianti, F. (2024). Efektivitas Penggunaan Media Augmented Reality (AR) Dalam Meningkatkan Literasi Sains Siswa Kelas VI Pada Pembelajaran IPA di MI NU Jatirejo Pemalang (Doctoral dissertation, UIN KH Abdurrahman Wahid Pekalongan).

Sari, I. P., Dewi, M., Anggraini, R., & Mahmudah, S. S. (2023). Studi Literatur: Efektivitas Media Pembelajaran Augmented Reality Berbasis Android pada Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. IJM: Indonesian Journal of Multidisciplinary, 1(5).

Rinaldi, R., Fahmi, K., & Masyitah, M. (2024). Tinjauan Literatur: Pemanfaatan Teknologi Augmented Reality sebagai Media Pembelajaran Interaktif Di Tingkat Sekolah Dasar. Likhitaprajna Jurnal Ilmiah Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Wisnuwardhana, 26(1),20-28.

Downloads

Published

2024-12-30

Issue

Section

Articles