PENGARUH METODE TREASURE CLUE TERHADAP KEAKTIFAN BELAJAR SISWA PADA PEMBELAJARAN IPAS MATERI RANTAI MAKANAN KELAS 4 SDK SANG TIMUR
DOI:
https://doi.org/10.61722/jmia.v2i1.3574Keywords:
Food chain; science learning; student activity; treasure clue methodAbstract
This article is motivated by research on the influence of the treasure clue method on the active learning of grade 4 students at SDK Sang Timur. The approach used in the research is a quantitative approach. Researchers used a pre-experimental design in the form of a one shot case study. Researchers took a sample of 20 students as an experimental class. The research results show that students' active learning using the treasure clue method is in the very good category with an average of 85%. So, there is a positive correlation between the treasure clue learning method and the active learning of class IV students. This shows that there is a positive and significant influence of the influence of the treasure clue learning method on students' active learning. Apart from that, students also showed an increase in better understanding of the concept of food chains. This method has proven to be effective in creating an interactive and fun learning atmosphere, so it is recommended to be applied to science learning.
References
Abbott, D. (2019). Game-based learning for postgraduates: an empirical study of an educational game to teach research skills. Higher Education Pedagogies, 4(1), 80–104. https://doi.org/10.1080/23752696.2019.1629825
Aditya, D. Y. (2016). Pengaruh penerapan metode pembelajaran resitasi terhadap hasil belajar matematika siswa. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 1(2).Ahmad Hariandi, A. C. (2018). Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa Menggunakan Pendekatan Inkuiri di Sekolah Dasar. Vol. 3 No.
Aisyah, S. N., Lestari, S., & Alimi, D. U. (2023). Pengguaan Metode Permainan Treasure Clue untuk Meningkatkan Kualitas Proses dan Hasil belajar Materi Transformasi Energi Kelas IV SDN 1 Ganungkidul. JPG: Jurnal Pendidikan Guru, 4(4), 370-378.
Ardani, P. P. (2022). Permainan Harta Karun Untuk Mengenal Konsep Ruang Bagi Anak Usia 5-6 Tahun. 131–137.
Hamalik, Oemar. (2001). Proses Belajar Mengajar. Bandung: Bumi Aksara.
Hasan, M., Milawati, M., Darodjat, D., Harahap, T. K., Tahrim, T., Anwari, A. M., ... & Indra, I. (2021). Media pembelajaran.
Imamah, N. (2019). PENGARUH METODE PERMAINAN TREASURE CLUE DALAM PEMBELAJARAN IPA TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA KELAS VI MI NURUL ULUM UNGGULAN SUKOREJO KABUPATEN BOJONEGORO (Doctoral dissertation, Institut Agama Islam Sunan Giri Bojonegoro).
Martinis Yamin, Kiat Membelajarkan Siswa, (Jakarta: Gaung Persada, 2016)
Monica, S., & Hadiwinarto. (2020). Pengaruh Keterampilan Membuka dan Menutup Pembelajaran Terhadap Keaktifan Belajar Siswa di SMKN 1 Lubuklinggau. Jurnal Administrasi Manajemen Pendidikan, 3(2), 12–23. https://jurnal.um-palembang.ac.id/jaeducation/article/view/3054
Nurhayati, E. (2020). Meningkatkan keaktifan siswa dalam pembelajaran daring melalui media game edukasi quiziz pada masa pencegahan penyebaran covid-19. Jurnal Paedagogy, 7(3), 145-150.
Parwati, N. N., Suryawan, I. P. P., & Apsari, R. A. (2023). Belajar dan pembelajaran. PT. RajaGrafindo Persada-Rajawali Pers.
Pebriani, D. (2021). Dengan, Media Pembelajaran Game Pencarian Harta Karun Pada Trigonometri Pendekatan Kontekstual. http://repository.unimus.ac.id/4650/
Putri, I. D. C. K., & Widodo, S. A. (2018). Hubungan antara minat belajar matematika, keaktifan belajar siswa, dan persepsi siswa terhadap prestasi belajar matematika siswa.
Putri, D., et al. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Permainan terhadap Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 10(2), 55-63.
Satmoko Budi Santoso, Sekolah Alternatif Mengapa Tidak...?!.(Jogjakarta: Diva Press,..2020.
Setyowati, M. N. D. (2018). Penerapan Permainan Kreatif Mencari Harta Karun Untuk Meningkatkan Kemampuan Memecahkan Masalah Pada Anak Kelompok B Di Taman Kanak-Kanak. Pijar Nusantara, 3(2), 111. https://doi.org/10.29407/pn.v3i2.11872
Sugiyono, P. D. (2022). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta, cv.
Syafian Siregar (2017). Metode Penelitian KUANTITATIF DILENGKAPI DENGAN PERBANDINGAN PERHITUNGAN MANUAL & SPSS. Kencana.
Trianto. (2009). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif: Konsep, Landasan, dan Implementasinya pada Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: Kencana.
Ulfah, M. K., Utaminingsih, S., & Fathurrohman, I. (2021). Keefektifan Media Treasure of Science Berbasis Kearifan Lokal dalam Pembelajaran Tema 8 Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(3), 493. https://doi.org/10.23887/jipp.v5i3.38790
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 JURNAL MULTIDISIPLIN ILMU AKADEMIK

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.