EFEKTIVITAS PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN POWTOON DALAM MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA KELAS IV SDN GUNGGUNG I

Authors

  • Moh. Naofan Nafis STKIP PGRI Sumenep
  • Ach. Royatus shidq STKIP PGRI Sumenep
  • Nurrahman STKIP PGRI Sumenep
  • Fajrul Falah STKIP PGRI Sumenep

DOI:

https://doi.org/10.61722/jmia.v2i1.3583

Keywords:

Efektivitas, meningkatkan, motivasi

Abstract

Student learning motivation varies between individuals. Students with high learning motivation tend to have a more in-depth learning experience compared to students with low motivation. When the majority of students have low motivation, the learning process often feels monotonous, boring, and can even cause students to lose enthusiasm and become sleepy. On the other hand, if most students have high learning motivation, the learning process becomes more lively, dynamic, and effective. Therefore, this study aims to analyze the effectiveness of using Powtoon as a learning media to improve the learning motivation of fourth-grade students. The method used in this journal is quantitative, and to strengthen the research, it is also supported by literature studies where the research results are taken from several references, such as articles, journals, and other research findings. The results of the study show that the use of Powtoon as a learning media significantly improves the learning motivation of fourth-grade students at SDN Gunggung I

References

A.M. Sardiman. (2017). Interaksi & Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Arsyad, Azhar. (2016). Media Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Aureza, R., & Ardin, A. (2021). Pengaruh Media Daring Terhadap Kepuasan Belajar Siswa pada Masa Pandemi Covid 19 Di SMPN 35 Bekasi. Jurnal Pendidikan, 30(3), 377.

Ernalida, D. (2018). Powtoon: Media Pembelajaran berbasis Teknologi Informasi sebagai Upaya Dalam Menciptakan Pembelajaran yang Menarik dan Kreatif. Jurnal Logat, 5 (2).

Fitriyani, N. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Audio-Visual Powtoon tentang Konsep Diri dalam Bimbingan Kelompok untuk Peserta Didik Sekolah Dasar. In Jurnal Tunas Bangsa (Vol. 6, Issue 1).

Hamdani. (2016). Strategi Belajar Mengajar. Bandung: Pustaka Setia.

Hamdayana Jumanta. (2017). Model Dan Metode Pembelajaran Kreatif Dan Berkarakte. Bogor: Ghalia Indonesia.

Hamzah, Uno. (2014). Teori Motivasi dan Pengukurannya. Jakarta: Bumi Aksara.

Ismet, M., & Suwandi, S. (2019). Keefektifan Media Powtoon dalam Pembelajaran IPA Ditinjau dari Minat dan Hasil Belajar pada Siswa Kelas V SD. Indonesian Journal of Conservation. 8: 28-34.

Julianingrum, I. R., dkk. (2015). Model Pembelajaran Artikulasi Dengan Media Animasi Powtoon Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Mata Pelajaran Akuntansi Keuangan. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Akuntansi dan Keuangan. Surakarta: Universitas Sebelas Maret.

Khodijah, Nyayu. (2019). Psikologi Pendidikan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Kholilurrohmi, I. (2017). Efektivitas Penerapan Media Pembelajaran Video Powtoon Pada Mata Pembelajaran Kimia Terhadap Motivasi dan Prestasi Belajar Peserta Didik Kelas X Semester 1 SMAN 1 Pleret. Skripsi. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.

Mahendra, M. (2016). Penerapan Animasi Powtoon Sebagai Upaya Meningkatkan Minat Belajar IPS Pada Siswa Kelas IV Sekolah Dasar Negeri Kragilan 02 Sukoharjo Tahun Pelajaran 2015/2016. Sukoharjo: Univet.

Nabila, S., & Mujazi, M. (2023). Pengaruh Kepercayaan Diri terhadap Motivasi Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 6(4), 1927-1934.

Rawa, S., & A'yun, K. (2022). Upaya Pemberian Reward Pada Mata Pelajaran PAI:(Efforts to Give Rewards on Pai Subjects). Uniqbu Journal of Social Sciences, 3(1), 156-165.

Raztiani, H., & Permana, I. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Interaktif terhadap Motivasi Belajar Siswa. Pengaruh Model Pembelajaran Interaktif Terhadap Motivasi Belajar Siswa, 433.

Sudjana Nana, dan Riva’i Ahmad. (2016). Media Pengajaran. Bandung: Sinar Baru Algensindo.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: CV Alfabeta.

Suhendra., Iin., Eny Enawaty., Husna Amalya Melati. (2018). Pengaruh Penggunaan Media Audiovisual Powtoon Terhadap Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa Materi Unsur Senyawa Campuran. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 7 (3).

Suyanti., Maya Kartika Sari., Vivi Rulviana. (2021). Media Powtoon Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Elementary School, 8 (1), 322-328.

Tafanao, T. (2018). Peranan Media Pembelajaran Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Journal Komunikasi Pendidikan. 2 (2), 101-113.

Trina, Z. (2016). Penerapan Media Animasi Audiovisual Menggunakan Software Powtoon Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS SMP Negeri 16 Banda Aceh. Skripsi. Aceh: Universitas Syiah Darussalam.

Wulansari, Y., dkk. (2020). Pengembangan Media Video Berbasis Powtoon pada Mata Pelajaran IPA di Kelas V. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia. 8(2), 269-279.

Downloads

Published

2024-12-30

Issue

Section

Articles