STRATEGI GURU MELALUI PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN KREATIF DALAM MENINGKATKAN PARTISIPASI SISWA KELAS 4 SDN BANGSELOK 1
DOI:
https://doi.org/10.61722/jmia.v2i2.4287Keywords:
Teachers, Creative learning media, StudentsAbstract
This study aims to identify strategies used by teachers in using creative learning media to increase the participation of grade 4 students of SDN Bangselok 1 in mathematics learning. By using a qualitative research approach, this study focuses on an in-depth understanding of the application of creative learning media by teachers. Data were collected through formal interviews with several teachers involved in the learning process. The results of the study indicate that the use of creative learning media has a positive impact on increasing student participation and understanding of mathematics material. Various media such as 3D models, teaching aids, and mathematics-based games have proven effective in making abstract mathematical concepts more real, interesting, and easy to understand by students. The teacher's strategy in utilizing this creative media also involves active student involvement, strengthens skills, and increases learning motivation. In conclusion, the use of creative learning media plays a very important role in improving the quality of mathematics learning in grade 4 of SDN Bangselok 1. With the implementation of the right strategy, this media can be a very effective tool to overcome challenges in mathematics learning and improve student learning outcomes.
References
Anditiasari, N., Pujiastu, E., & Susilo, B. E. (2021). Systematic literature review: pengaruh motivasi terhadap kemampuan berpikir kreatif matematis siswa. Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika , 12(2), 236–248.
Andriono, R. (2021). Analisis Peran Etnomatematika dalam Pembelajaran Matematika. ANARGYA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 4(2). https://doi.org/10.24176/anargya.v4i2.6370
Atapukang, N. (2021). Kreatif Membelajarkan Pembelajar Dengan Menggunakan Media Pembelajaran yang Tepat Sebagai Solusi Dalam Berkomunikasi. Jurnal Media Komunikasi Geografi, 17(2), 45–52.
Azzahra, S., & Febriani Sya, M. (2023). Strategi Pembelajaran Inovatif dan Kreatif di Sekolah Dasar. Karimah Tauhid, 2(1), 329–338. https://ojs.unida.ac.id/karimahtauhid/article/download/7943/3605
Harefa, N., Sadarman Tafonao, G., Hidar, S., & Kunci, K. (2020). Analisis Minat Belajar Kimia Siswa Melalui Pembelajaran Berbasis Multimedia. Jurnal Kajian, Penelitian Dan Pengembangan Kependidikan, 11(2), 81–86.
Intaniasari, Y., Utami, R. D., Purnomo, E., & Aswadi, A. (2022). Menumbuhkan Antusiasme Belajar melalui Media Audio Visual pada Siswa Sekolah Dasar. Buletin Pengembangan Perangkat Pembelajaran, 4(1). https://doi.org/10.23917/bppp.v4i1.19424
Murni, D., Mudjiran, M., & Mirna, M. (2023). Analisis Terhadap Kreativitas dan Inovasi Guru dalam Membuat Media Pembelajaran Matematika Sekolah Dasar. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 1118–1128. https://doi.org/10.31004/cendekia.v7i2.2066
Muspawi, M., Setiyadi, B., & Alfiana, A. (2019). Pengaruh Strategi Pembelajaran Kreatif-Produktif Terhadap Motivasi Belajar. Jurnal Manajemen Dan Supervisi Pendidikan, 3(2), 85–91. https://doi.org/10.17977/um025v3i22019p085
Nisa Maghfiroh, A., Muhammad Ferelian El Hilaly Daksana, & Nikhlatus Salma, S. (2024). Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif dalam Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Griya Journal of Mathematics Education and Application, 4(1), 55–64. https://doi.org/10.29303/griya.v4i1.429
Nurani, N., Ichsani, Q. P., & Badriyah, K. (2016). Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik melalui Penggunaan Media Kreatif pada Mata Pelajaran Matematika Kelas IV di SD N Gonilan 01 Tahun Ajaran 2024/2025. 4(1), 1–23.
Permana, S. P., & Kasriman, K. (2022). Pengaruh Media Pembelajaran Wordwall terhadap Motivasi Belajar IPS Kelas IV. Jurnal Basicedu, 6(5), 7831–7839. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i5.3616
Purnami, N. P. M. D., Sulianingsih, N. W. W., & Widyantari, N. P. E. (2022). Pemanfaatan Powtoon Sebagai Media Pembelajaran Kreatif Berbasis Teknologi Using Powtoon as a Technology-Based Creative Learning Media. Jurnal Prospek, 1(1), 25–31. https://ojs.mahadewa.ac.id/index.php/prospek/article/view/1718/1263
Rizko, U., Islam, M. H., & Badruttamam, C. A. (2023). Implementasi Caseme P3 pada Pelajaran Matematika dengan Menggunakan Barang Bekas Sebagai Media Pembelajaran. Attadrib: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 6(1), 21–30. https://doi.org/10.54069/attadrib.v6i1.346
Sari, E. R., Yusnan, M., & Matje, I. (2022). Peran Guru Dalam Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa Melalui Media Pembelajaran. Jurnal Eduscience, 9(2), 583–591. https://doi.org/10.36987/jes.v9i2.3042
Septiana, F. (2023). Implementasi pembelajaran sosial emosional berbantuan aplikasi tiktok dalam meningkatkan partisipasi peserta didik. 3(11). https://doi.org/10.17977/um067.v3.i11.2023.5
Setiyadi, D., Fortuna, D., & Ramadhan, A. B. (2022). Pemanfaatan Video Kreatif dan Media Sosial Youtube sebagai Media Pembelajaran Matematika Kelas Tinggi. Dawuh Guru: Jurnal Pendidikan MI/SD, 2(1), 31–42. https://doi.org/10.35878/guru.v2i1.344
Sukatin, S., Nuri, L., Naddir, M. Y., Sari, S. N. I., & Y, W. I. (2022). Teori Belajar dan Strategi Pembelajaran. Journal of Social Research, 1(8), 916–921. https://doi.org/10.55324/josr.v1i8.187
Wulandari, H., & Nisrina, D. A. Z. (2020). Hubungan Kreativitas Dan Inovatif Guru Dalam Mengajar Di Kelas Terhadap Peningkatan Motivasi Dan Minat Belajar Peserta Didik. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(16), 345–354.
Yuan, I., & Ms, A. (2019). Pentingnya Media Pembelajaran Berbasis Video Untuk Siswa Jurusan IPS Tingkat SMA Se-Banten. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, 2(1), 263–275.
Yuliana, D., Baijuri, A., Suparto, A. A., Seituni, S., & Syukria, S. (2023). Pemanfaatan Aplikasi Canva Sebagai Media Video Pembelajaran Kreatif, Inovatif, Dan Kolaboratif. Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi (JUKANTI), 6(2), 247–257. https://doi.org/10.37792/jukanti.v6i2.1025
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 JURNAL MULTIDISIPLIN ILMU AKADEMIK

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.