Pengaruh Media Sosial sebagai Sumber Inspirasi Makeup dan Hairdo dalam Mata Kuliah Pengantin Internasional

Authors

  • Salma Oktavina Universitas Negeri Semarang
  • Maria Deo Haro Universitas Negeri Semarang
  • Diah Rosmaya Universitas Negeri Semarang
  • Sabila Rahma Khoirunnisa Universitas Negeri Semarang
  • Anik Maghfiroh Universitas Negeri Semarang
  • Ifa Nurhayati Universitas Negeri Semarang

DOI:

https://doi.org/10.61722/jmia.v2i2.4300

Keywords:

Hairdo; international bridal; literature review; makeup; social media

Abstract

This study aims to examine the influence of social media as a source of inspiration in makeup and hairdo for the International Bridal Makeup course using a literature review method. Sosial media have become informal learning tools frequently used by students to access modern styling references. By analyzing various literature, journals, and previous research, this review finds that social media plays a significant role in shaping aesthetic perception, enhancing creativity, and strengthening students’ practical skills. International bridal makeup, which emphasizes a natural and elegant look, becomes more accessible and applicable through the widely available visual content. Therefore, social media is considered an effective supportive source for aesthetic learning in the field of beauty education.

References

Al-Samydai, A. L. I., HAJLEH, M. N., Othman, M. A., Marie, D., Altatar, E., Taher, H., ... & AL-SAMYDAI, M. A. H. M. O. O. D. (2021). Make-Up Effects: Psychological and Sociological Perspective. International Journal of Pharmaceutical Research (09752366), 13(1).

Al-Wasilah, S. A., Hidayanti, V., Maghfiroh, U., Mayliana, K. Z., Triyanah, S., Ardana, N. R., Dewani, L., Aqila, K. N., & Caroline, P. M. (2025). Pengaruh media sosial YouTube terhadap preferensi gaya make up di kalangan mahasiswi Universitas Negeri Semarang. Jurnal Ilmiah Mediasi. 4(2),170-185

Aprilia, A. A., Puspitorini, A., Maspiyah, M., & Wijaya, N. A. (2024). Penggunaan Lem Bulu Mata dan Cream Foundation Terhadap Hasil Rias Pengantin Internasional untuk Menutup Alis Tebal. Jurnal Tata Rias, 13(2), 87-94.

Baeti, P. N. (2021). Pengaruh Konten Beauty Vlog terhadap Pengetahuan Tata Rias Wajah Mahasiswa Pendidikan Tata Kecantikan Universitas Negeri Semarang. Beauty and Beauty Health Education, 10(2), 73-77.

Binagdy, V. A., Pritasari, O. K., Puspitorini, A., & Kusstianti, N. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Sosial Terhadap Minat Belajar Tata Rias Wajah Pada Mahasiswa Tata Rias di Universitas Negeri Surabaya. Jurnal tata rias, 11(2), 16

Caroline, S. M. P., Wulandari, J., & Roni, M. (2025). Analisis Dampak Pemasaran Media Sosial, Citra Merek, dan Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian Produk Kecantikan. Jurnal Kompetitif Bisnis, 3(1), 52-63.

Dewitanti, A., Prasetya, B. W., Diamanta, B. A. P., Hafizh, H. A., Ramadani, N. A. N., & Nugraha, J. T. (2024). Media Sosial : Sumber Inspirasi atau Degradasi Karakter Studi Tentang Pengaruhnya Terhadap Moralitas Mahasiswa. Journal of Governance and Public Administration, 2(1), 84-94.

Fangestu, I. W. F., & Syahrizal, H. (2023). Digitalisasi Lembaga Pendidikan dalam Menghadapi Perkembangan dan Kemajuan Teknologi Informasi Dunia Pendidikan. Al-Zayn: Jurnal Ilmu Sosial & Hukum, 1(2), 26-38.

Fauziah, N. O., & Khairunnisa, A. (2023). Pemberdayaan perempuan melalui pelatihan kecantikan tata rias wajah. Nusantara Hasana Journal, 3(2), 193-198.

Mahmud, A. (2024). Krisis identitas di kalangan generasi Z dalam perspektif patologi sosial pada era media sosial. Jurnal Ushuluddin: Media Dialog Pemikiran Islam, 26(2).

Mailin, M., Rambe, G., Ar-Ridho, A., & Candra, C. (2022). Teori media/teori difusi inovasi. JGK (Jurnal Guru Kita), 6(2), 168-168.

Maulidin, S. (2024). Pendidikan Pemanfaatan Media Sosial sebagai Sarana Dakwah dan Pendidikan pada Pelajar. Journal Khafi: Journal Of Islamic Studies, 3(1), 27-39.

Nugraha, M. A. P., Handayani, F., Arifian, N. A., Nurzaima, N., Khairani, M., & Lengam, R. (2024). Dampak Penggunaan Media Sosial dalam Proses Pembelajaran di Perguruan Tinggi. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 7(2), 3997-4003.

Pratidina, N. D., & Mitha, J. (2023). Dampak Penggunaan Media Sosial terhadap Interaksi Sosial Masyarakat: Studi Literature. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 23(1), 810-815.

Rafiq, A. (2020). Dampak media sosial terhadap perubahan sosial suatu masyarakat. Global Komunika: Jurnal Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik, 3(1), 18-29.

Setianingsih, F. E., & Aziz, F. (2022). Pengaruh media sosial marketing TikTok terhadap minat beli online di shopee. Jurnal Administrasi Bisnis, 11(2), 25-34.

Tikuasa, R. A., Supiani, T., & Jubaedah, L. (2023). Pengaruh Intensitas Menonton Video Tutorial Hairdo Melalui Media Sosial Tiktok Terhadap Hasil Belajar Penataan Rambut Siswa (Studi Kasus: Siswa Student Day SMA Plus PGRI Cibinong). Jurnal Profesi Pendidikan, 2(2), 151-162.

Wardani, S. F. (2024). Fenomena Pemanfaatan Media Sosial Makeup Style dalam Mengadopsi Korean Wave. Satwika: Kajian Ilmu Budaya dan Perubahan Sosial, 8(2), 554-564.

Widiawanti, O., & Anom, E. (2023). Penggunaan Media Sosial Tiktok Sebagai Referensi Wisata: Studi Kasus Pada Karyawan Indomaret di Jakarta. Jurnal Lensa Mutiara Komunikasi, 7(2), 37-46.

Yusup, A. H., Azizah, A., Rejeki, E. S., Silviani, M., Mujahidin, E., & Hartono, R. (2023). Literature Review: Peran media pembelajaran berbasis augmented reality dalam media sosial. Jurnal Pendidikan Indonesia: Teori, Penelitian, dan Inovasi, 3(5).

Downloads

Published

2025-04-16

Issue

Section

Articles