Generasi Muda dan Krisis Kewarganegaraan Politik
1. Bentuk dan Indikasi Krisis Kewarganegaraan pada Generasi muda 2. Faktor-Faktor Penyebab Krisis Kewarganegaraan 3. Dampak Krisis Kewarganegaraan terhadap Kehidupan Berbangsa dan Bernegara 4. Peran Lembaga Pendidikan, Media, dan Lingkungan Sosial 5. Upaya dan Solusi untuk Meningkatkan Kesadaran Kewarganegaraan pada Generasi Muda
DOI:
https://doi.org/10.61722/jmia.v2i3.4851Keywords:
Young Generation; Citizenship Crisis; Political CitizenshipAbstract
The young generation plays an important role in the sustainability of democracy in Indonesia, but they show a significant apathy towards political participation, which causes a crisis of political citizenship as seen from the decline in awareness and involvement in the democratic process. Studies show that a number of young voters have low interest in elections, doubt political institutions, and are influenced by misinformation on social media. The education system has been less successful in building critical political awareness and a sense of civic responsibility among young people. Factors causing this crisis include a lack of role models, the spread of ethnocentrism, and misunderstandings of democracy, in addition to the external influence of globalization that erodes national identity. The resulting passivity can threaten the integrity of democracy and the progress of society. To solve this problem, strategic interventions involving educational institutions, the media, and the social context are crucial. Improving civic education, encouraging media literacy, and building constructive social discussions can restore political engagement among the young generation. Cooperation between various parties is needed to develop responsible citizenship and empower the young generation to actively participate in the future of the country.
References
Arianto, B. (2015). Kampanye kreatif dalam kontestasi presidensial 2014. Jurnal Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, 19(1), 16-39.
Bakry, K., Milia, J., Santoso, R. Y., Asra, S., Hajuan, M. A., Maiwan, M., ... & Judijanto, L. (2024). Sistem Politik Indonesia. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Davidson, J. S., Henley, D., & Moniaga, S. (Eds.). (2010). Adat dalam Politik Indonesia. Yayasan Pustaka Obor Indonesia.
Evi, M. (2022). Membangun karakter nasionalisme pada generasi milenial di era globalisasi. Jurnal Penelitian Dan Pengkajian Ilmiah Sosial Budaya, 1(2), 449-453.
Fernandes, A. (2018). Politik Identitas dalam Pemilu 2019: Proyeksi dan Efektivitas. Centre for Strategic and International Studies.
Hamisa, W., Pratiwi, Y. S., Fijianto, D., & Alfaris, L. (2023). Upaya Mempertahankan Identitas Nasional bagi Generasi Muda di Era Globalisasi. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(3), 7463-7472.
Handitya, B. (2019). Menyemai Nilai Pancasila Pada Generasi Muda Cendekia. ADIL Indonesia Journal, 1(2).
Hapsari, M. A., Wardhani, S. H. R., Ariyani, N., & Andani, D. (2022). Bahaya Apatisme Pemuda terhadap Kehidupan Bernegara: Edukasi Partisipasi Politik Karang Taruna Ira Kusuma Yogyakarta. DAS SEIN: Jurnal Pengabdian Hukum dan Humaniora, 2(2), 105-117.
Hurlock, E. B. (1997). Psikologi perkembangan: suatu pendekatan sepanjang rentang kehidupan.
Japar, M., Fadhillah, D. N., & Hp, G. L. (2019). Media dan teknologi pembelajaran ppkn. Jakad Media Publishing.
Lickona, T. (2022). Mendidik untuk membentuk karakter. Bumi Aksara.
Marshall, T. H. (1950). Citizenship and social class. Cambridge University Class.
Purnama, F., & Azwar, A. (2020). Proses internalisasi nilai-nilai Pancasila terhadap generasi muda Karang Taruna Balai Tongah Koto. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi dan Aplikasi, 8(2), 126-133.
Rista, D., & Wiranata, I. H. (2024, August). Pendidikan Kewarganegaraan: Landasan Demokrasi yang Inklusif Melalui Pemberdayaan Warga Negara menuju Masyarakat yang Demokratis. In Prosiding SEMDIKJAR (Seminar Nasional Pendidikan dan Pembelajaran) (Vol. 7, pp. 1216-1227).
Rojak, J. A. (2024). Upaya pengembangan karakter mahasiswa melalui pendidikan kewarganegaraan. Jurnal Pendidikan, Penelitian, dan Pengabdian Masyarakat, 4(1), 41-56.
Rusli, T. S., Kemala, R., & Nazmi, R. (2024). Pendidikan Karakter Gen-Z: Tips dan Trik Mendidik Karakter Gen-Z bagi Pendidik. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Ruslita, G., & Seran, A. (2025). Media dan Konsumerisme: Studi Kritis Pahlawan Konsumtif dalam Budaya Populer. Journal of Mandalika Literature, 6(1), 480-492.
Susanti, E. (2019). Pendidikan kewarganegaraan, Pekanbaru: CV. Cahaya Firdaus.
Taranau, O. K. (2023). Upaya Meningkatan Rasa Nasionalisme Dengan Pendidikan Kewarganegaraan Kepada Generasi Milenial Di Era Globalisasi. JIM: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah, 8(3), 978-983.
Wulandari, P. K., Saraswati, D., & Putra, S. D. E. (2017). Membangun Indonesia: pemberdayaan pemuda berwawasan Pancasila. Universitas Brawijaya Press.
Yudareswara, R. P., Azmi, M. S., Chandra, A. B., & Ramadhan, A. A. R. P. (2024). ANALISIS KRISIS SIKAP KEWARGANEGARAAN PADA MEDIA SOSIAL PENYELENGGARAAN PEMILIHAN PRESIDEN 2024. Jurnal Ilmiah Kajian Multidisipliner, 8(6).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 JURNAL MULTIDISIPLIN ILMU AKADEMIK

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.