Strategi Peningkatan Kefasihan Bacaan Al-Qur’an melalui Pendekatan Tajwid Kontekstual di Sekolah Dasar Islam

Authors

  • Wulida Emeris Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara
  • Tasnim Yawai Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara
  • Halimatun Hada Wiyah Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.61722/jmia.v2i3.4903

Keywords:

: Contextual Tajwid, Fluency, Quranic Reading

Abstract

This study aims to analyze the effectiveness of the contextual tajwid approach in improving the fluency of Islamic elementary school students in reading the Qur'an. This approach links the rules of tajwid with the real-life contexts of students to create relevant and meaningful learning experiences. The method used is a descriptive qualitative approach with literature study and content analysis techniques. The results of the study indicate that the contextual tajwid strategy, integrated with the Contextual Teaching and Learning (CTL) approach, significantly improves students' understanding, technical skills, and motivation in reading the Qur'an. The role of teachers as facilitators, along with the support of conventional and digital learning media, further strengthens the effectiveness of this approach. Thus, contextual tajwid serves as a strategic alternative in Quranic education that is adaptive to students' needs in the modern era.

References

Astari, R. T., & Zailani, Z. (2023). The Analysis of the Implementation of Qur’an Reading-Writing Method in Improving the Qur’an Reading Quality at MTS Al-Washliyah Pancur Batu. … of Education and Sosial (AIoES) Journal, 4(1), 10–15. https://doi.org/10.55311/aioes.v3i2.192

Az-zahra, J., Studi, P., Agama, P., Muhammadiyah, U., & Utara, S. (n.d.). Peranan Guru Dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Al- Qur ’ An Siswa Di Bamrung Islam School. 109–124.

Dwistia, H., Sajdah, M., Awaliah, O., & Elfina, N. (2022). Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Media Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Ar-Rusyd: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(2), 81–99. https://doi.org/10.61094/arrusyd.2830-2281.33

Hadadi, A., & Zailani, Z. (2022). The Implementation of the Yanbu’a Method in Learning to Read the Quran at TPQ Al Mujahhadah Dusun Suka Damai, Tenggulun Village, Tenggulun District Aceh …. Indonesian Journal of Education and …, 3(3), 131–136.

Musolli, M., & Makrufah, M. (2021). Peningkatan Kemampuan Membaca Al-Qur’an melalui Scientific Approach pada Pembelajaran Ilmu Tajwid di SD Insan Terpadu Sumberanyar Paiton Probolinggo. TRILOGI: Jurnal Ilmu Teknologi, Kesehatan, Dan Humaniora, 2(1), 61–70. https://doi.org/10.33650/trilogi.v2i1.2819

Nabila, S. K., Prahardik, S. E., Faturohman, I., & Yuliana. (2024). Peningkatan Pemahaman Tajwid Melalui Metode Tilawah Sebagai Upaya Membangun Lingkungan Belajar Inklusif Di MDTA Desa Kalensari Compreng. Jurnal Peradaban Masyarakat, 4(1), 38–47.

Probolinggo, H. G. (2025). Implementasi Pembelajaran Tajwid sebagai Sarana Tadabbur Al-Qur ’ an di SD Negeri III Kalianan Krucil Probolinggo : Strategi , Tantangan , dan Dampaknya terhadap Pemahaman Keislaman Siswa Teori Pendidikan Agama Islam nasional di Indonesia . Pendidikan aga. 2.

Rohman, A., Mubarok, F., Tua, P. O., & Al-qur, K. M. (2025). Peran Guru Dan Orang Tua Dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Al- Qur ’ An Pada Siswa Kelas. 02(1), 46–63.

Rosyid, R. B. M. (2024). Meningkatkan Kemampuan Membaca Al-Quran Pada Siswa Melalui Pembelajaran Inovatif dengan Strategi dan Metode yang Efektif. JURNAL KUALITAS PENDIDIKAN, 2(1), 142–148.

Setiadi, K., Ishak, W., Lasada, K., Songga, V., Studi, P., Agama, P., Islam, F. A., & Muhammadiyah, U. (2025). Strategi Pembelajaran Al-Qur’an Hadits dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Al Qur ’ an. 3(1), 191–202.

Sulaiman, H., & Alawiyah, T. (2023). Efektivitas Pembelajaran Ilmu Tajwid Peserta Didik Terhadap Kemampuan Membaca Al- Qur ’ an. c, 1–11. https://doi.org/10.37968/masagi.v2i2.559

Tanjung, A., & Ariza, F. N. (2025). Optimalisasi Pembelajaran Tajwid : Strategi Interaktif dan Digital untuk Meningkatkan Kualitas Bacaan Al- Qur ’ an. 2(1), 14–20. https://doi.org/10.70742/asoc.v2i1.150

Downloads

Published

2025-06-03

Issue

Section

Articles