PENGEMBANGAN MEDIA GAMBAR DENGAN MENGGUNAKAN PENDEKATAN REALISTIC MATHEMATICS EDUCATION UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMAHAMAN MATEMATIS SISWA

Authors

  • Resa Kurniawati IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.61722/jmia.v2i5.6189

Abstract

This study aims to analyze the implementation of the integration of Islamic values in the learning process at SDN 1 Cacaban Cipongkor. The focus of the research is directed at the efforts of teachers in designing and conducting learning that eliminates the dichotomy between science and Islamic religion. This study uses a descriptive qualitative approach with data collection techniques through observation, in-depth interviews, and documentation of learning devices (lesson plans). The results show that teachers at SDN 1 Cacaban have updated the curriculum by integrating Islamic values into various subjects, especially science. This integration is evident when teachers relate the scientific material on the growth and development of living beings with Qur'anic verses about the creation of humans, making the learning more comprehensive and meaningful. These findings emphasize the importance of scientific integration in primary education to shape students who are faithful, knowledgeable, and possess noble character.

References

Depdiknas. (2017, 08 07). Pedoman Khusus Pembangunan Sistem Penilaian Berbasis Kompetensi. Jakarta: Depdiknas. Diambil kembali dari http://Depdiknas.indo.edu/index.php/

Dewi, S. (2013). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Matematika pada Materi Perkalian sebagai Penjumlahan Berulang dengan Penggunaan Media Gambar pada Siswa Kelas III SD Negeri 118272 Aek Kulim Tahun Ajaran 2018/2019. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Terpadu, 3(1).

Effendi, H., & Hendriyani, H. (2016). Pengembangan Model Blended Learning Interaktif Dengan Prosedur Borg and Gall. International Seminar Education. Padang: Publikasi Original. Dipetik 10 04, 2018, dari Https://doi.org/10.31227/osf.10/zfajx

Fatimah, D., Murtono, & Su'ad. (2020). Pengembangan media katela untuk operasi hitung perkalian pada siswa kelas 2 sekolah dasar. Jurnal penelitian dan pengembangan pendidikan, 4(3).

Febriyanto, B., Haryanto, Y. D., & Komalasari, O. (2018). Peningkatan Pemahaman Konsep Matematis Melalui Penggunaan Media Kantong Bergambar pada Materi Perkalian Bilangan di Kelas II Sekolah Dasar. Jurnal cakrawala pendas, 4(2).

Gravemeijer, K. (1994). Developing Realistic Mathematics Education. Utrecht: Freudenthal Institute.

Mashuri, S. (2019). Media Pembelajaran Matematika. Sleman: Deepublish.

NCTM (National Council of Teachers of Mathematics). (2000). Principles and Standards for School Mathematics. Reston, VA: NCTM.

Nurhikmayanti, I. (2019). implementasi STEAM dalam pembelajaran matematika. Jurnal Didactical Mathematics, 1(2).

Sadiman, A. S., Rahardjo, R., Haryono, A., & Rahardjito. (2010). Media Pendidikan: Pengertian, Pengembangan dan Pemanfaatannya. Jakarta: RajaGrafindo Persada.

Sanjaya, W. (2006). Strategi Pembelajaran: Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media.

Sundari, N. (2013). Penggunaan Media Gambar Dalam Meningkatkan Keaktifan Siswa dalam Pembelajaran Pengetahuan Sosial di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 5(1).

Suryanto, E. (2014). Realistic Mathematics Education: Suatu Alternatif Pembelajaran Matematika. Bandung: UPI Press.

Sutisna, A. P., Maulana, & Subarjah, H. (2016). Meningkatkan Pemahaman Matematika Melalui Pendekatan Tematik dengan RME. Jurnal Pena Ilmiah, 1(1).

Syukur, H. F. (2008). Teknologi Pendidikan. Semarang: Raisal Media Group.

Treffers, A. (1987). Three Dimensions: A Model of Goal and Theory Description in Mathematics Instruction – The Wiskobas Project. Dordrecht: Reidel Publishing Company

Umbara, U. (2015). Efektifitas Pembelajaran Pendidikan Matematika Realistic (RME) Terhadap Representasi Matematis Siswa. Jurnal Matematika Ilmiyah STKIP Muhamadiyah Kuningan, 1(1).

Zulkardi. (2002). Developing a Learning Environment on Realistic Mathematics Education for Indonesian Students Teachers. Enschede: University of Twente.

Downloads

Published

2025-08-02

Issue

Section

Articles