PENGARUH KEPEMIMPINAN TRANSFORMASIONAL DAN KOMPETENSI PROFESIONAL TERHADAP KINERJA GURU DI SMKN 1 SINGGAHAN TUBAN MELALUI MOTIVASI KERJA
DOI:
https://doi.org/10.61722/jmia.v2i5.6303Keywords:
Transformational Leadership; Professional Competence; Work Motivation; Teacher Performance.Abstract
This study aims to describe and analyze the influence of transformational leadership, professional competence, and work motivation on teacher performance at SMKN 1 Singgahan Tuban. Using a quantitative approach and SEM-PLS analysis, data were collected from 83 respondents through questionnaires, literature review, and documentation. The results show that transformational leadership falls into the "fairly high" category, while professional competence, work motivation, and teacher performance are categorized as "high." Both transformational leadership and professional competence have a positive and significant effect on work motivation and teacher performance. Work motivation also significantly influences teacher performance. However, work motivation does not significantly mediate the effect of transformational leadership on performance; it only significantly mediates the relationship between professional competence and teacher performance.
References
Afandi, P. (2018). Manajemen Sumber Daya Manusia (Teori, Konsep dan Indikator). Riau: Zanafa Puiblishing.
Dawam, Bastian, A., & Heri, H. (2022). Pengaruh Kompetensi Manajerial dan Kepemimpinan Demokratik Kepala Sekolah terhadap Kinerja Guru melalui Motivasi Kerja. Lectura: Jurnal Pendidikan, 13(1), 1–52. https://doi.org/10.21608/pshj.2022.250026
Fitrianti, F. (2023). Hubungan Kepemimpinan Transformasional Kepala Sekolah, Kepuasan Kerja Guru Dan Motivasi Kerja Guru Terhadap Kinerja Guru SDN Se-Kecamatan Tanjung Kabupaten Tabalong. Syntax Literate; Jurnal Ilmiah Indonesia, 8(2), 1420–1437.
Huda, S., & Abdullah, R. (2022). Pengaruh Kompetensi Dan Kepemimpinan Terhadap Kinerja Yang Di Mediasi Motivasi Kerja Karyawan Hotel Harper Yogyakarta. Jurnal Ilmiah Akomodasi Agung, 9(1), 21–30. Diambil dari https://journal.akpardarmaagung.ac.id/index.php/JIAA/article/view/72
Kusumah, D. K. (2020). Pengaruh Dukungan Organisasi dan Gaya Kepemimpinan Situasional Terhadap Kinerja Karyawan pada CV. Armico Bandung. Prosiding FRIMA (Festival Riset Ilmiah Manajemen Dan Akuntansi), (3), 329–350.
Luthans, F. (2021). Perilaku Organisasi (10 ed.). Yogyakarta: Andi.
Mangkunegara, A. A. A. P. (2020). Manajemen Sumber Daya Manusia Perusahaan. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Marlinawati, R., Gustini, T., & Hidayat, N. (2024). Peningkatan Kreativitas Guru Berbasis literasi Teknologi dan Kearifan Lokal. Jurnal Pendidikan: Kajian Dan Implementasi, 6(3).
Pardede, N. (2020). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah terhadap Motivasi Kerja Guru di SMP Negeri 1 Pemantangsiantar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 2859(2), 197–203.
Praminiarti, I. D., Satya, M. D., & Ramadhan, D. (2024). Pengaruh Gaya Komunikasi Kepemimpinan Transformasional terhadap Kinerja Karyawan di Lingkup Perkantoran Modern. Komunika: Jurnal Ilmiah Komunikasi, 1(3), 42–54.
Putri, R. A. R. F., Prasetyo, I., & Utari, W. (2024). Motivasi Memediasi Pengaruh Lingkungan Kerja dan Komunikasi Terhadap Kinerja Dosen pada Universitas Mayjend Sungkono Mojokerto. Jurnal Manajerial Bisnis, 7(3), 217–232.
Rachman, A., Fauzi, A., Permatasari, S. M., & Darwis, A. (2021). Pengaruh Kompetensi Guru Dan Disiplin Kerja Terhadap Kinerja Guru Dengan Motivasi Kerja Sebagai Variabel Intervening Di Smk Swasta Kota Bekasi. SCIENTIFIC JOURNAL OF REFLECTION : Economic, Accounting, Management and Business, 4(3), 623–632. https://doi.org/10.37481/sjr.v4i3.345
Rivai, V. (2018). Manajemen Sumber Daya Manusia untuk Perusahaan dari Teori ke Praktek. Jakarta: Murai Kencana.
Sihotang, N., Silaban, P., & Mahulae, S. (2020). Pengaruh Kompetensi Profesional Guru Terhadap Kinerja Guru Sekolah Dasar Di Kecamatan Medan Kota. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 6(2), 225–231. https://doi.org/10.31949/educatio.v6i2.432
Sugiono, E., & Tobing, G. I. L. (2021). Analisis Pengaruh Kepemimpinan, Budaya Organisasi dan Komunikasi Terhadap Kepuasan Kerja Serta Dampaknya Terhadap Kinerja Karyawan. Jurnal Manajemen Strategi dan Aplikasi Bisnis, 4(2), 389–400. https://doi.org/10.36407/jmsab.v4i2.413
Sunyoto, D. (2017). Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta: PT. Buku Seru.
Utari, W., Indrawati, M., & Nofemri, S. (2024). Pengaruh Pengembangan Karir Terhadap Prestasi Kerja Pegawai Kantor Kecamatan Lenteng Kabupaten Sumenep yang Dimediasi Oleh Motivasi. Digital Bisnis: Jurnal Publikasi Ilmu Manajemen dan E-Commerce, 3(4), 208–227.
Wijayanto, B. K., & Riani, A. L. (2021). The Influence of Work Competency and Motivation on Employee Performance. Society, 9(1), 83–93. https://doi.org/10.33019/society.v9i1.290
Zabillah JR, S. S., Muhdar, S., & Rahman, N. (2024). Peran Guru Membimbing Siswa Sekolah Dasar dalam Pembentukan Etika dan Moral Guna Mencegah Terjadinya Kekerasan Bullying. In Seminar Nasional Paedagoria (Vol. 4, hal. 108–117).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 JURNAL MULTIDISIPLIN ILMU AKADEMIK

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.