PANCASILA DI TENGAH GLOBALISASI DAN DIGITALISASI : TANTANGAN DAN RELEVANSINYA BAGI GENERASI Z
DOI:
https://doi.org/10.61722/jmia.v3i1.7809Keywords:
Pancasila, Generasi Z, Etika Digital, Globalisasi, Nilai KebangsaanAbstract
The rapid development of technology and globalization has significantly influenced the mindset and behavior of Generation Z. This study aims to analyze the implementation of Pancasila values among Generation Z and examine its relevance in the digital era. The research employs normative and empirical approaches, using a Likert-scale questionnaire distributed to 30 Generation Z respondents. The results indicate that the application of Pancasila values is categorized as good, with an average score of 4.07. The values of Divinity, Humanity, and Unity remain strongly upheld by young people, while the values of Democracy and Social Justice require further reinforcement, especially in terms of digital ethics and online participation. This study affirms that Pancasila remains relevant as a moral compass in modern society and should be internalized through creative and adaptive approaches that align with the characteristics of the digital generation.
References
Arum, L. S., Zahrani, A., & Duha, N. A. (2023). Karakteristik generasi Z dan kesiapan dalam menghadapi bonus demografi 2030. Accounting Student Research Journal, 2(1), hlm. 60-61.
Deswita, D., Kurniasari, N., Kusuma, A. P., Atiyah, R., Risnawati, Y., & Nurhasanah, N. (2023). Sosialisasi perkembangan pola pikir remaja di era globalisasi dan teknologi. Journal of Social Outreach: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(1), hlm. 70.
Eliza, K. M., Sari, S., Hellenia, S., Tianasati, F., & Hasan, Z. (2024). Implementasi nilai-nilai Pancasila sebagai ideologi negara dalam kehidupan masyarakat di era globalisasi. Journal of Law and Nation (JOLN), 3(2), 349.
Erfina, E., Dwiyanti, K. V., & Hasan, Z. (2025). Relevansi Pendidikan Pancasila dalam menghadapi tantangan globalisasi. Jurnal Multidisiplin Ilmu Akademik, 2(6), 245–250.
Fraulen, A., Putri, D. S., Yuanita, R. R., & Fitriono, R. A. (2022). Pentingnya peran Pancasila sebagai pedoman hidup Generasi Z. Intelektiva, 4(1), hlm. 22.
Hasan, Z. (2025). Pancasila dan Kewarganegaraan. Cilacap: CV. Alinea Edumedia, hlm.67.
Hasan, Z., Pradhana, R. F., Andika, A. P., & Al Jabbar, M. R. D. (2024). Pengaruh globalisasi terhadap eksistensi identitas budaya lokal dan Pancasila. JIMA: Jurnal Ilmiah Mahasiswa – Research Findings, Literature Review, and Systematic Review, 2(1), 75
Husain, S., Nurhamni, N., Abdi, F. S., Maruf, M. Y. P., & Oktafiani, F. (2025). Mengantisipasi perubahan karakter Generasi Z di era digitalisasi. Jurnal Akademik Pengabdian Masyarakat, 3(1), hlm. 243.
Nuraprilia, S., & Dewi, D. A. (2021). Implementasi nilai-nilai Pancasila bagi generasi muda di era globalisasi. Jurnal Pendidikan dan Kewirausahaan, 9(2), hlm. 449.
Putri, A. H., Nugroho, D. C. M., Hata, M., Fadilah, M. Z., Septrian, R. F. R., & Furnamasari, Y. F. (2024). Peran Pendidikan Pancasila terhadap digitalisasi pendidikan di Indonesia. Indo-MathEdu Intellectuals Journal, 5(2), 2610–2618.
Rahmadhani, A. D. N., Jannah, A. C., & Fadhila, R. N. (2023). Implementasi nilai Pancasila sila ketiga dalam kehidupan bermasyarakat. Indigenous Knowledge, 2(5), 393.
Ramadani, A. C., Az-Zahra, F., & Mawarni, H. D. (2023). Implementasi nilai Pancasila sila kedua dalam kehidupan bermasyarakat.2(5), 350.
Rindjin, K. (2019). Pendidikan Pancasila. PT Gramedia Pustaka Utama., hlm . 12.
Setiawan, I., Cempaka, F. G., & Reksoprodjo, Y. (2024). Pancasila sebagai landasan Gen Z dalam mempertahankan nilai persatuan pada era globalisasi. JPK: Jurnal Pancasila dan Kewarganegaraan, 9(1), hlm. 55.
Wijayanti, A. A., Syandhana, N. R. F., Shinkoo, S. H. L., & Fitriono, R. A. (2022). Peran Pancasila di era globalisasi pada generasi Z. Intelektiva, 4(1), 30.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 JURNAL MULTIDISIPLIN ILMU AKADEMIK

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.









