Peranan Kepemimpinan Dosen Dalam Membentuk Mahasiswa Berkarakter Di Perguruan Tinggi STIA Bagasasi Bandung

Authors

  • Danang Nugroho Sekolah Tinggi Ilmu Administrasi Bagasasi Bandung
  • Ade Cahyadi Sekolah Tinggi Ilmu Administrasi Bagasasi Bandung
  • Devi Tresna Rahayu Sekolah Tinggi Ilmu Administrasi Bagasasi Bandung
  • Farhadt Ripan Maulana Sekolah Tinggi Ilmu Administrasi Bagasasi Bandung
  • Kristin Nurhayati Sekolah Tinggi Ilmu Administrasi Bagasasi Bandung
  • Laila Juariyah Sekolah Tinggi Ilmu Administrasi Bagasasi Bandung

DOI:

https://doi.org/10.61722/jrme.v1i2.1226

Keywords:

characterized students; higher education; leadership.

Abstract

This research aims to delve into the role of lecturer leadership in shaping students' character at STIA Bagasasi College in Bandung. In the context of higher education, the role of lecturer leadership is crucial in guiding, inspiring, and setting a good example for students. A literature review approach is employed to elucidate this important role. From the analysis, it is found that lecturers serve as role models, mentors, learning facilitators, and developers of student skills. Lecturers who demonstrate integrity, professionalism, and dedication positively influence the character and behavior of students. Lecturer leadership also aids in creating a conducive learning environment and motivating students to achieve their maximum potential. Colleges need to support effective lecturer leadership through lecturer training, professional development, and fostering good relationships between lecturers and students. Thus, lecturer leadership plays a significant role in shaping the character and personal development of students at STIA Bagasasi College in Bandung.

References

Muktamar, A. (2022). KEPEMIMPINAN DOSEN DALAM MEMBANGUN KARAKTER MAHASISWA. Jurnal Ilmiah Multi Disiplin Indonesia, 658.

Nurpratiwi, H. (2021). Membangun karakter mahasiswa Indonesia melalui pendidikan moral. Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Indonesia, 32.

Soni, A. N., R, D. H., Ramadhan, P., & Muhammad, F. (2015). PERANAN PERGURUAN TINGGI DALAM MENINGKATKAN KUALITAS PENDIDIKAN DI INDONESIA UNTUK MENGHADAPI ASEAN COMMUNITY 2015. social Work Jurnal, 201.

Wawan, K., Tia, F., Dadan, S. B., & Muh, T. (2013). PERAN KEPEMIMPINAN DALAM MENINGKATKAN DAYA SAING PERGURUAN TINGGI MELALUI IMPLEMENTASI BALANCED SCORECARD . ARTIKEL SEMNAS, 2.

Abdul, A., Tri, J. R., m.khofid, & Teguh, S. (2023). Peran dan Strategi Perguruan Tinggi dalam Membentuk SDM Unggul yang Berjiwa Creativepreneurshipdi Era Society 5.0. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana, 7-8.

Mulyono, H. (2018). Kepemimpinan (Leadership) Berbasis Karakter Dalam Peningkatan Kualitas Pengelolaan Perguruan tinggi. jurnal penelitian pendidikan sosial humaniora, 293.

Yudiaatmaja, F. (2013). Kepemimpinan : Konsep,Teori dan Karakternya. Media komunikasi, 34.

Nurpratiwi, H. (2021). Membangun Karakter Mahasiswa Indonesia melalui Pendidikan Moral. Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Indonesia, 16-17.

Chrisiana, W. (2016). Upaya Penerapan pendidikan Karakter Bagi Mahasiswa. jurnal tehnik industri, 83.

Iswanto, A. I. (2023). PERAN PEMIMPIN DALAM PENINGKATAN KINERJA ORGANISASI DI ERA TEKNOLOGI DIGITAL PADA HOTEL SUDAMALA RESORT. jurnal manajemen, 9.

Danang, N., Margo, P., Bambang , H., & Erna, M. (2019). SOCIAL ENTREPRENEURSHIP INTENTION: A SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW. RJOAS, 4(88),, 88.

Downloads

Published

2024-05-02

Issue

Section

Articles