Pengaruh Media Interaktif Animasi Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Tema 4 Subtema 2 Materi Berbagai Pekerjaan Disekitarku Kelas IV SD Negeri 121248 Pematang Siantar
DOI:
https://doi.org/10.61722/jssr.v1i2.112Keywords:
Animated interactive media, learning outcomes, Elementary SchoolAbstract
The research aims to determine: The effect of animated interactive media on the learning outcomes of class IV students with theme 4 sub-theme 2 Various student jobs in class IV of SD Negeri 121248 Pematang Siantar. Researchers chose animated interactive media because this media requires students to be more active in building their knowledge by giving students the opportunity to solve a problem using images and audio. This media also emphasizes student activity in discovering the concepts being studied and educators only act as facilitators. In this research, researchers used a pre-experimental type of research using a one group pretest-posttest design.
After the researcher carried out the Pretest test, the researcher then carried out an experiment using Animation Interactive Media. Furthermore, the results of data analysis on the pretest and posttest of class IV UPTD SD Negeri 121248 Pematang Siantar with a total of 30 students. Before being given the treatment, the average pretest score was 46.83, the highest score was 75 and the lowest score was 20. Meanwhile, after the treatment was carried out using Interactive Animation Media, the posttest average score was 83.13, the highest score was 100 and the lowest score was 60. So it can be concluded that there is a significant influence on improving student learning outcomes in Theme 4 Subtheme 2 material on various jobs for Class IV SD Negeri 121248 Pematang Siantar T.A 2023/2024.
References
Agustina, L. (2021). Pengaruh Media Interaktif Animasi Terhadap Minat Belajar Pada Mata Pelajaran IPA Siswa Kelas IV SD Negeri 124 Kota Agung Bengkulu Utara (Doctoral dissertation, IAIN Bengkulu).
Anshori, S. (2019). Pemanfaatan Teknologi Informasi Dan Komunikasi Sebagai Media Pembelajaran. Civic-Culture: Jurnal Ilmu Pendidikan PKn Dan Sosial Budaya,2(1),88–100.
Arikunto,( 2013). Prosedur Penelitian,Jakarta: PT Rineka.
Bahri, S. A., Badawi, B., Hasan,M., Arifudin, O., Fitriana, I. P. A. D., Arfah, A., Rambe, P., Saputri, A. N. C., Lestariningrum, A. I. P., Larasati, R. A., Panma, Y., Clara, H., & Irwanto, I. (2021). Pengantar Penelitian Pendidikan Sebuah Tinjauan Teori dan Praktis. Pertambangan, 1, 105–112.
Ermelinda,Benge. (2017). Hubungan antara minat dan motivasi belajar Ipa pada siswa SD. Journal Of Education Technology. Vol.1 Hal 231-238
Dianah Hilalatud Julia, (2023). Pengaruh Media Interaktif Animasi Terhadap Hasil Belajar PPKn Siswa Kelas IV SDN 1 Aikmel Timur Tahun Pelajaran 2022/2023. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, Volume 8, Nomor 1. Hal 288-290.
Hujair AH Sanaky (2013). Media Pembelajaran Interaktif-Inovatif. Yogyakarta, Hal 3-4.
Setyowati dkk (2020). Pengertian Media interaktif sebagai perantara yang dirancang dengan pemanfaatan komputer menggunakan unsur suara (audio), gambar (visual) dan teks
Simanullang Purnama Hartati, Rio Parsaoran Napitupulu, Yanti Arasai Sidabutar (2022). Pengaruh Media Interaktif Animasi terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas IV pada Subtema 1 Sumber Energi Kelas IV SD Negeri 177072 Halado. Jurnal Pendidikan dan Konseling, Vol 4 Hal.2504-2514. Universitas HKBP Nommensen Pematangsiantar.
Sudjana, Nana (2016). Penilaian Hasil Belajar Mengajar, Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Susanti, S., Raharjo, T. J., & Ngabiyanto, N.(2021). Pengembangan Media Video Animasi Terhadap Pembelajaran Ips Materi Keberagaman Budaya Bangsa Berbantuan Quizizz. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan,5(3),502–508. https://doi.org/https://doi.org/10.26858/jkp.v5i3.22929
Sugiono,(2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D, (Bandung: CV. ALVABETA
Suminto, S. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Kartun Animasi terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas VII Mts Negeri 05 Madiun. Likhitaprajna, 21(1), 92–101.
Pandiangan Fransiska Elya, Eva Pasaribu, Mastiur Verawaty Silalahi, (2022). Pengaruh Media InteraktifAnimasi terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPA Kelas V Tema 1 Subtema 2 UPTD SD Negeri 122353 Pematangsiantar. Jurnal Pendidikan dan Konseling. Vol 4 Hal.4146-4154. Universitas HKBP Nommensen Pematangsiantar.
Prayuda, A. (2020). Pengaruh Media Interaktif Animasi Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPA Di Kelas V SDN 134416 Tanjungbalai (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan).
Winastiti, D. D., Kurniawan, E. S., & Maftukhin, A. (2012). Peningkatan motivasi belajar fisika melalui pemanfaatan media pembelajaran animasi yang diproduksi Pustekkom pada siswa kelas VIII SMP Setya Budi Purworejo tahun pelajaran 2011/2012. Radiasi: Jurnal Berkala Pendidikan Fisika, 1(1),28–33
Yanti Sri Danarwati SS, SE, M. (2013). Manajemen Pembelajaran Dalam Upaya Meningkatkan Mutu Pendidikan. Jurnal Mimbar Bumi Bengawan, 6(13),1-18.
http://www.stiaasmisolo.ac.id/jurnal/index.php/jmbb/article/view/21
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 JOURNAL SAINS STUDENT RESEARCH

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.