Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Teams Achievement Division (STAD) Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Sma Swasta St. Antonius Bangun Mulia

Authors

  • Frans Joko Gultom Universitas Katolik Santo Thomas Medan
  • Israil Sitepu Universitas Katolik Santo Thomas Medan
  • Frida Marta Simorangkir Universitas Katolik Santo Thomas Medan

DOI:

https://doi.org/10.61722/jssr.v1i2.133

Keywords:

Learning Model, Cooperative Type Student Teams Achievement Division (STAD), problem solving

Abstract

This research aims to find out whether the application of the Student Teams Achievement Division (STAD) type cooperative learning model can improve the mathematical problem solving abilities of students at St. Private High School. Antonius Bangun Mulia. This research method uses Classroom Action Research (PTK). The research procedure is cyclical. Each cycle consists of 4 stages, namely: planning, implementing actions, observing and reflecting. Data collection techniques through observation and tests. This data collection uses several instruments in the form of teacher observation sheets and student observation sheets. Meanwhile, to determine students' mathematical problem solving abilities, tests are used. The results of the research show that the use of the Student Teams Achievement Division (STAD) type cooperative learning model can improve students' mathematical problem solving abilities in mathematics lessons on Systems of Three Variable Linear Equations (STVLE). From the average value of prerequisite abilities, namely 42, the average value of students' mathematical problem solving abilities in cycle I is 67 and the average value of students' mathematical problem solving abilities in cycle II is 76 and the value of teacher and student activities in cycle I is 63% and 58%, and cycle II, namely 80% and 82%.

References

Aswan, N., & Fadhillah, Y. (2022). Penerapan Modelpembelajaran Kooperatif Tipe Stad Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Dasar Mahasiswa. Jurnal ESTUPRO, 7(2). https://jurnal.ugn.ac.id/index.php/ESTUPRO/ article/view/933

Emy, S. (2021). Buku Ajar Evaluasi Pembelajaran Matematika (N. Shara (ed.)). Rajagrafindo Persada.

Handayani, N. N. L. (2022). Buku ajar Ilmu Pendidikan dan Inovasi Belajar (R. nur Briliant (ed.)). CV. Pena Persada.

Hasratuddin. (2013). Membangun Karakter Melalui Pembelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika PARADIKMA, 6(2), 130–141. http://digilib.unimed.ac.id/960/

Israil, I. (2019). Implementasi Model Pembelajaran Cooperative Learning Tipe STAD untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa dalam Pembelajaran IPA di SMP Negeri 1 Kayangan. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 5(2), 117. https://doi.org/10.33394/jk.v5i2.1807

Junistira, D. D. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V Mata Pelajaran IPS. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(2), 533–540. https://doi.org/10.54371 /jiip.v5i2.440

Karima, R., Aniswita, A., & Firmanti, P. (2019). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Menggunakan Model Pembelajaran Search Solve Create and Share Di Kelas VIII Putri Pondok Pesantren Modern Diniyyah Pasia. JURING (Journal for Research in Mathematics Learning), 2(3), 265. https://doi.org/10.24014/juring.v2i3.7746

Komalasari, Y. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pkn Kelas IV SDN 2 Karya Mukti Tahun Pelajaran 2015/2016. 1–95.

Layali, N. K., & Masri, M. (2020). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Melalui Model Model Treffinger di SMA N 6 Kota Bengkulu. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 05(02), 122–129.

Lingga, L. E. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif The Learning Cell Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas VII SMP Swasta Masehi. Skripsi.

Misnawati. (2019). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD dengan Pendekatan Realistik terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Matematika. Jurnal Penelitian Matematika Dan Pendidikan Matematika, 2(20), 108–118.

Musdalipa, Firda Rajak, A. J. A. (2022). Buku Panduan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament (TGT) Berbasis Ular Tangga (Sari Yosa eka (ed.)). Mitra Cendekia Medida.

Nurlaelah, N., & Sakkir, G. (2020). Model Pembelajaran Respons Verbal dalam Kemampuan Berbicara. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 4(1), 113–122. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v4i1.230

Papilaya, J. (2019). Implementasi Model Pembelajaran Tipe Stad Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Belajar Siswa Pada Kompetensi Dasar Menganalisis Permasalahan Ketenegakerjaan Dalam Pembangunan Ekonomi. Jurnal Bimbingan Dan Konseling Terapan, 3(2), 107. https://doi.org/10.30598/jbkt.v3i2.1059

Pasalbessy, C., Mataheru, W., & Ayal, C. S. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Teams Achievement Division (Stad) Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Dan Penalaran Matematis. Jurnal Magister Pendidikan Matematika (JUMADIKA), 2(1), 16–20. https://doi.org/10.30598/jumadikavol2iss1year2020page16-20

Pryanti, W., & Nasrudin, H. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe NHT Berbasis Blended Learning Untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Peserta Didik Pada Materi Laju Reaksi. PENDIPA Journal of Science Education, 6(2), 522–530.

Purnamasari, I., & Setiawan, W. (2019). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP pada Materi SPLDV Ditinjau dari Kemampuan Awal Matematika. Journal of Medives : Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, 3(2), 207. https://doi.org/10.31331/medivesveteran.v3i2.771

Purnomo, J. (2015). Pendidikan Kecakapan Hidup (PHK) Pada Pembelajaran Matematika Untuk Meningkatkan Kecakapan Personal dan Kecakapan Sosial Serta Prestasi Belajar Siswa SMA. Pedagogia : Jurnal Pendidikan, 4(1), 75–80. https://doi.org/10.21070/pedagogia.v4i1.75

Rahayu, N. (2015). Upaya Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Matematika Melalui Model Pembelajaran Ikuiri Siswa Kelas VIIB SMP Negeri 3 Sentolo. Upaya Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Matematika Melalui Model Pembelajaran Ikuiri Siswa Kelas VIIB SMP Negeri 3 Sentolo, 3, 1–16.

Sabaruddin, S. (2019). Penggunaan Model Pemecahan Masalah Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Analisis Peserta Didik Pada Materi Gravitasi Newton. Lantanida Journal, 7(1), 25. https://doi.org/10.22373/lj.v7i1.3795

Simangunsong, V. H. (2021). Hubungan Filsafat Pendidikan Dan Filsafat Matematika Dengan Pendidikan. Sepren, 2(2), 14–25. https://doi.org/10.36655/sepren.v2i2.513

Simanjuntak, L., Silaban, P. J., & Sitepu, A. (2021). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa dengan Menggunakan Media Animasi pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3559–3565.

Sugiyanti. (2018). Peningkatan Hasil Belajar Membuat Skets Grafik Fungsi Aljabar Sederhana Pada Sistem Koordinat Kartesius Melalui. Edunomika, 02(01), 175–186. https://jurnal.stie-aas.ac.id/index.php/jie/article/view/195

Tahulending, G., Anas, S., & Hurint, M. T. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Jigsaw Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Pada Kelas V SD NASIONAL KAHUKU. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(12), 2837–2842.

Wulandari, I. (2022). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD ( Student Teams Achievement Division) dalam Pembelajaran MI. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 4(1), 17–23. https://doi.org/10.36232/jurnalpendidikandasar.v4i1.1754

Downloads

Published

2023-11-01