Pengaruh Model Pembelajaran Role Playing Terhadap Hasil Belajar PPKN Siswa Kelas IV SDN 091287 Panei Tongah

Authors

  • Fani Frida Yanti Tambunan Universitas HKBP Nommensen, Pematang Siantar
  • Theresia Monika Siahaan Universitas HKBP Nommensen, Pematang Siantar
  • Esti Sirait Universitas HKBP Nommensen, Pematang Siantar

DOI:

https://doi.org/10.61722/jssr.v1i2.137

Keywords:

Role playing learning model, learning outcomes

Abstract

The aim of this research is to determine the influence of the ROle Playing learning model on the PPKN learning outcomes of class IV students at SD Negeri 091287 Panei Tongah. There are 2 hypotheses in this research, namely 1. There is an influence of the role playing learning model on the learning outcomes of students at SD Negeri 091287 Panei Tongah, 2. There is no influence of the role playing learning model on the learning outcomes of students at SD Negeri 091287 Panei Tongah.This research uses an experimental method with a pre-experimental design research method. The population of this study was all 22 grade IV students at SD Negeri 091287 Panei Tongah.Data collection was carried out using test administration techniques. The tests used are pretest and posttest. Based on data analysis, it is known that the t calculated result is 11.68 with a significance level of 0.05. So it can be

References

Anggari, Anggi dkk, 2017. Tema 4 Berbagai Pekerjaan. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Akhiruddin dkk. 2019. Belajar dan Pembelajaran. Gowa: CV. Cahaya Bintang Cemerlang.

Harahap, Nurliani Ariani dkk. 2022. Buku Ajar Belajar dan Pembelajaran. Bandung: Widina Bhakti Persada.

Hutagalung, Ester dkk. 2022. “Pengaruh Model Role-Playing Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Tema Lingkungan Sahabat Kita dengan Subtema Manusia dan Lingkungan Kelas V SD”. Vol. 6(3).

Ismawati, Alidha dkk. 2016. “Penerapan Metode Role Playing untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pada Materi Hubungan Makhluk Hidup Dengan Lingkungannya”. Vol. 1(1): hal. 614.

Kurniasih, Imas & Berlin Sani; 2022. Ragam Pengembangan Model Pembelajaran ed.4. Jakarta: Kata Pena.

Lestari , Dwi Putri. 2023. “Penerapan Metode Role Playing Dalam Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Muatan PPKn Pada Siswa Kelas III Sekolah Dasar”. Vol. 3(1): hal.79-85.

Maulidiyah, Yuli., Khusni Mubarok & Ery Rahmawati. 2022. “Pengaruh Metode Role Playing Terhadap Hasil Belajar Subtema Pekerjaan di Sekitarku Siswa Kelas IV SD”. Vol 8(1).

Pingge, Heronimus Delu. 2016. “Faktor Yang Mempengaruhi Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar Di Kecamatan Kota Tambolaka”. Vol. 2(4): hal. 134-147.

Pratiwi, Indri. 2021. “Penerapan Metode Bermain Peran (Role Playing) Dalam Meningkatkan Keterampilan Berbicara Siswa Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas V SDN 526 Buntu Kamiri Kabupaten Luwu”.

Sa’ud, Udin Syaefudin. 2018. Inovasi Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Sani, Ridwan Abdullah. 2013. Inovasi Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.

Sitti, Nene. 2020. “Pengaruh Pelaksaan Model Pembelajaran Role Playing Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas IV SD Negeri Ciptomulyo 1 Malang Pada Mata Pelajaran Pendidikan Kewarganegaraan (PKn)”. Vol. 4.

Sudjana, Nana. 2014. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT. Remaja Perkasa.

Sugiyono. 2013. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Umatin, Coiru dkk. 2021. Pengantar Pendidikan. Malang: CV. Pustaka Learning Center.

Yusnarti, Mulya & Lili Sutyaningsih. 2021. “Pengaruh Model Pembelajaran Role Playing Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar”. Vol. 2(3): hal. 253-261.

Downloads

Published

2023-11-01