Pengaruh Model Cooperative Integrated Reading And Composition (Circ) Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas III SDN 122381 Pematang Siantar

Authors

  • Intan Simangunsong Universitas HKBP Nomensen Pematang Siantar
  • Theresia Monika Siahaan Universitas HKBP Nommensen, Pematang Siantar
  • Natalina Purba Universitas HKBP Nommensen, Pematang Siantar

DOI:

https://doi.org/10.61722/jssr.v1i2.139

Keywords:

Model Cooperative Integrated Reading (CIRC), Bahasa Indonesia, Hasil Belajar Siswa

Abstract

This research aims to determine the effect of the Cooperative Integrated Reading (CIRC) Model to improve learning outcomes in class III Indonesian language subjects at SDN 122381 Pematang Siantar. The research design used was a quantitative approach with an experimental method in the form of a one group pretest posttest design without a comparison group. The population in the research study were all class III students at SDN 122381 Pematang Sianta. The sampling technique used is random sampling with two research variables, namely the dependent variable in the form of learning outcomes, and the independent variable, namely the CIRC Model. The data collection technique is the test technique. The results of hypothesis testing using the t test technique paired sample t test with the help of the SPSS Version 21 program, based on the calculation results that the significant value is 0.000<0.05 so that H0 is rejected and Ha is accepted or by comparing tcount>ttable with df=(n-1) namely the value of t = 22.103 > 2.064. So it can be concluded that there is an influence of using the Cooperative Integrated Reading (CIRC) Model to improve learning outcomes in class III Indonesian language subjects at SDN 122381 Pematang Siantar.

References

Arifin. 2020. “Pengembangan model pembelajaran Bahasa inggris untuk tujuan khusus bagi dosen Bahasa inggris pada fakultas ekonomi universitas pamulang”. Jutrnal Mitra Pendidikan (Jmp Online). Vol. 4 No. 12 Desember (2020) 781-793.

Dalman. 2014. Ketrampilan Menulis. Ed. 1. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

E. Mulyasa, Implementasi Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan, (Jakarta: Bumi Aksara, 2010), hal. 91-93.

Fafiliyanto, Danang. 2016. “Perbedaan model pembelajaran kooperatif STAD dengan model pembelajaran konvensional terhadap prestasi belajar matematika”. Jurnal Buana Matematika. Vol. 6 No. 2 Tahun 2016.

Hamdi, Zulfadli. 2021. “Pengaruh model Coperative Integrated Reading and Composition (CIRC) terhadap hasil belajar siswa pada mata pembelajaran tematik interaktif kelas II SDN peresak tahun ajaran 2021/2022”. Jurnal Pendidikan tambusai. Vol. 5 No. 2 Tahun 2021.

Kesumadewi, Dewa Ayu. 2020. “Model pmbelajaran CIRC berbantuan media cerita bergambar meningkatkan hasil belajar Bahasa Indonesia siswa SD”. Jurnal Mimbar pgsd Undiksha (2020). Vol. 8 No. 2 Tahun 2020 PP. 303-314.

Kristin, Firosalia. 2020. “Meta-Analisis pengaruh model pembelajaran Based Learning (PBL) terhadap kemampuan berfikir kritis IPA di sekolah dasar”. Jurnal BASICEDU. Vol. 4(4). Hal. 890.

Kurniasi, Imas. 2015. Ragam pengembangan model pembelajaran untuk peningkatan profesionalitas Guru. Jakarta: Kata Pena.

Muhibbin Syah, Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan baru, (Bandung: PT Remaja Rosda Kaya, 2010), hal. 129.

Muhibbin Syah, Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan baru, (Bandung: PT Remaja Rosda Kaya, 2010), hal. 136.

Muhibbin Syah, Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan baru, hal. 135.

Noer Rohmah, Psikologi Pendidikan, (Yogyakarta: Teras, 2012), hal. 197-198.

Purwanto, Evaluasi Hasil Belajar, hal. 48-49.

Purwanto, Evaluasi Hasil Belajar, hal. 56.

Rusman. (2012). Model-model pembelajaran. Depok : PT Rajagrafindo Persada.

Shodiq Abdullah, Evaluasi Pembelajaran, (Semarang: Pustaka Rizki Putra, 2012), hal. 43-48.

Sugiyono. 2021. Metode Penelitian Kuantitatif Kualtatif dan R&D. ed. 2. Bandung: ALFABETA.

Surahman, Ence. 2020. “Kajian Teori Dalam Penelitian”. Jurnal JKTP. Vol 3 No (1) Februari (2020): 49-58.

Syaiful Bahri Djamarah, Psikologi Belajar, (Jakarta: Rineka Cipta, 2011), hal. 180-18

Downloads

Published

2023-11-01