PENGARUH LITERASI KEUANGAN DAN KONTROL DIRI TERHADAP PERILAKU MENABUNG GENERASI Z
DOI:
https://doi.org/10.61722/jssr.v2i3.1491Keywords:
Financial Literacy, Self-Control, Saving BehavirAbstract
The purpose of this study is to determine the extent to which financial literacy and self-control can influence the saving behavior of Generation Z Kampung Cibogor Hilir Tasikmalaya City both simultaneously and partially. This research is included in quantitative research using the explanatory design survey method. The research population is the entire generation z community of cibogor hilir village, totaling 102 people. The sampling technique used Nonprobability Samp ling technique, namely saturated sampling so that all populations were sampled. The data collection technique is using a questionnaire and the data analysis technique uses the help of the SPSS version 23 progeram. Based on the results of the variable test, it turns out that partially the financial literacy variable cannot affect saving behavior. While the test for the self-control variable is partially influential on saving behavior. Then for the test of financial literacy variables and self-control simultaneously have an influence on saving behavior with a value of 0.217 means that the saving behavior variable variable is influenced by financial literacy and self-control by 21.7% and for the the remaining 78.3% is influenced by other factors.
References
Amilia, S., Bulan, T. P. L., & Rizal, M. (2018). Pengaruh Melek Finansial, Sosialisasi Orang Tua, dan Teman Sebaya Terhadap Perilaku Menabung Mahasiswa Bidik Misi Fakultas Ekonomi Universitas Samudra. Jurnal Samudra Ekonomika, 2(2), 97–107.
Ardiana, M. (2016). KONTROL DIRI, PENDIDIKAN PENGELOLAAN KEUANGAN KELUARGA, PENGETAHUAN INKLUSI KEUANGAN SISWA PENGARUHNYA TERHADAP PERILAKU MENABUNG SISWA SMK SE KOTA KEDIRI. Jurnal Ekonomi Pendidikan Dan Kewirausahaan, 4, 59–75.
Azizah, N. S. (2020). PENGARUH LITERASI KEUANGAN, GAYA HIDUP PADA PERILAKU KEUANGAN PADA GENERASI MILENIAL. Prisma (Platform Riset Mahasiswa Akuntansi), 01, 92–101.
Brigitta, G. I., Widyastuti, U., & Fawaiq, M. (2022). Pengaruh Kontrol Diri, Sosialisasi Orang Tua, dan Literasi Keuangan terhadap Perilaku Menabung Siswa SMK. Jurnal Bisnis, Manajemen, Dan Keuangan, 3(2), 579–593. https://doi.org/10.21009/jbmk.0302.18
Firlianda, F. (2019). Faktor-Faktor Yang Memengaruhi Perilaku Menabung Pada Mahasiswa Uin Syarif Hidayatullah Jakarta. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 1–16. http://repository.uinjkt.ac.id/dspace/handle/123456789/48925
Harahap, J. Y. (2017). Jurnal Edukasi. Hubungan Antara Kontrol Diri Dengan Ketergantungan Internet Di Pustaka Digital Perpustakaan Daerah Medan, 3(2), 131–145.
M. Nur Ghufron & Rini Risnawati. (2010). Teori-Teori Psikologi. AR-RUZZ MEDIA.
Mendari & Kewal. (2013). TINGKAT LITERASI KEUANGAN DI KALANGAN MAHASISWA STIE MUSI. Jurnal Economia, 9.
Mukhammad, Y. (2009). Perilaku Menabung Ibu Rumah Tangga Keluarga Miskin Peserta Program Ikhtiar Lembaga Keuangan Mikro Syariah Berbasis Kelompok Di Bogor, Jawa Barat. Islamic Finance & Business Review, 4.
OJK. (2022). Survei Nasional Literasi dan Inklusi Keuangan 2022. https://ojk.go.id/
Oktafiani, L. T. & A. H. (2019). PENGARUH LITERASI EKONOMI, JUMLAH UANG SAKU DAN MODERNITAS INDIVIDU TERHADAP PERILAKU MENABUNG MAHASISWA S1 PENDIDIKAN EKONOMI UNIVERSITAS NEGERI MALANG. Jurnal Pendidikan EKONOMI, 12. https://doi.org/https://dx.doi.org/10.17977/UM014v12i22019p111
Putri, T. P. (2018). Pengaruh Kontrol Diri, Literasi Keuangan dan Inklusi Keuangan terhadap Perilaku Menabung Mahasiswa Pendidikan Akuntansi Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Surabaya. Jurnal Pendidikan Akuntansi (JPAK), 6(3), 323–330.
Sadono Sukirno. (1996). PENGANTAR TEORI MIKRO EKONOMI (Edisi Kedu). Raja Grafindo Persada.
Salbiah, N. A. (2021a). Survei: Mayoritas Anak Muda Boros dan Susah Menabung. https://www.jawapos.com
Salbiah, N. A. (2021b). Survei: Mayoritas Anak Muda Boros dan Susah Menabung. https://www.jawapos.com/lifestyle/01323825/survei-mayoritas-anak-muda-boros-dan-susah-menabung
Samsu, S. (2022). Metode Penelitian : Teori & Aplikasi Penelitian Kualitatif , Kuantitatif , Mixed Methods , serta Research and Development (Issue June).
Sari, D. W. P., & Anwar, M. (2021). Pengaruh Literasi Keuangan Terhadap Perilaku Menabung Dengan Self Control Sebagai Variabel Mediasi Pada Mahasiswa S1 FEB UPN “Veteran” Jawa Timur. SEIKO: Journal of Management & Business, 5(4), 81–92.
Sari, N. R., & Listiadi, A. (2021). Pengaruh Literasi Keuangan, Pendidikan Keuangan di Keluarga, Uang Saku terhadap Perilaku Pengelolaan Keuangan dengan Financial Self-Efficacy sebagai Variabel Intervening. Jurnal Pendidikan Akuntansi (JPAK), 9(1), 58–70. https://doi.org/10.26740/jpak.v9n1.p58-70
Sugiyono. (2017). METODE PENELITIAN KUANTITATIF. Alfabeta.
Wardani, P. D., & Susanti. (2019). Pengaruh Kontrol Diri, Religiusitas, Literasi Keuangan, Inklusi Keuangan terhadap Perilaku Menabung di Bank Syariah Mahasiswa Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya. Jurnal Pendidikan Akuntansi, 7(2), 189–196.
Zulaika, M. D. S., & Listiadi, A. (2020). Literasi Keuangan, Uang Saku, Kontrol Diri, dan Teman Sebaya Terhadap Perilaku Menabung Mahasiswa. Ekuitas: Jurnal Pendidikan Ekonomi, 8(2), 137–146. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/EKU
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 JOURNAL SAINS STUDENT RESEARCH

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.