Upaya Meningkatkan Keterampilan Permainan Bola Voli Menggunakan Alat Bantu Pembelajaran di Kelas X SMKN 2 Surakarta

Authors

  • Yoga Yudha Perwira Universitas Sebelas Maret
  • Yantri Ayu Nur Widayat Universitas Sebelas Maret
  • Dony Alif Utomo Universitas Sebelas Maret
  • Dandi Mahitsa Universitas Sebelas Maret
  • Manshuralhudlori Manshuralhudlori Universitas Sebelas Maret
  • Andi Mustofa SMKN 2 Surakarta
  • Mariyanto Mariyanto SMKN 2 Surakarta

DOI:

https://doi.org/10.61722/jssr.v2i3.1717

Keywords:

Skills, Volley ball games, Learning aids

Abstract

This study aims at exploring the enhancement of volleyball playing skills with the use of learning aids which is conducted in SMKN 2 Surakarta. This study employs Classroom Action Research (CAR) within 2 cycles which comprise of 4 stages for each cycle. The stages are planning, Action (Implementation), observation, and reflection. This study involves 36 students from tenth grade of PPLG A of SMKN 2 Surakarta, consisting of 28 male and 8 female learners. The data sources in this study came from the students, the researcher, and the teacher playing a role as a collaborator. Data collection techniques included a test and an observation. Data validity was ensured using data triangulation techniques. Data analysis employed qualitative descriptive techniques based on percentage qualitative analysis. The analysis results indicated that there is an enhancement in volleyball playing skills in the first cycle, with a completion rate of 58.3%, or 21 out of 36 students. The enhancement continued in the second cycle, with a completion rate of 86.1%, or 31 students meeting the proficiency criteria with a minimum mastery level of 75, while 5 students did not meet the criteria. Based on the results, it is concluded that the use of learning aids can significantly enhance volleyball playing skills in the tenth-grade learners of PPLG A at SMKN 2 Surakarta

References

Arisandi, T., & Susilawati, I. (2023). Survey Tingkat Kemampuan Teknik Dasar Bermain Bola Voli. Journal Sport Science, Health and Tourism of Mandalika (Jontak), 4(1), 31–40.

Asrori, K., Prayoga, A. S., & Utomo, A. W. B. (2021). Meningkatkan Hasil Belajar Lompat Tinggi Gaya Straddle Dengan Penggunaan Modifikasi Alat Bantu Pembelajaran Pada Siswa Kelas XI SMA Negeri Kedunggalar Tahun Ajaran 2020/2021. Journal Active of Sports, 1(1), 28–36.

Darihastining, S., Aini, S. N., Maisaroh, S., & Mayasari, D. (2020). Penggunaan media audio visual berbasis kearifan budaya lokal pada anak usia dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1594–1602.

Donald, H. (2020). Upaya Mengoptimalkan Kemampuan Lari Cepat dengan Menggunakan Alat Bantu Pembelajaran Pendidikan Jasmani. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 3(2).

Drikos, S., Barzouka, K., Balasas, D. G., & Sotiropoulos, K. (2022). Effect of quality of opposition on game performance indicators in elite male volleyball. International Journal of Sports Science & Coaching, 17(1), 169–177.

Ginanjar, A., Kharisma, Y., Ramadhan, R., Effendy, F., Or, S., & Indramayu, S. N. U. (2021). Mengetahui, Mengenal, Mempraktikkan, dan Merancang Sport Education Menggunakan Cabang Olahraga Bola Voli. Deepublish.

Keswando, Y., Sistiasih, V. S., & Marsudiyanto, T. (2022). Survei Keterampilan Teknik Dasar Atlet Bola Voli. Jurnal Porkes, 5(1), 168–177.

Kristiyanto, A. (2010). Penelitian Tindakan Kelas (PTK) dalam pendidikan jasmani dan kepelatihan olahraga. 55.

Mulyadi, D. Y. N., & Pratiwi, E. (2020). Buku pembelajaran bola voli. 7.

Nasution, A. F., & Tarigan, F. N. (2021). Upaya Meningkatkan Kebugaran Jasmani Pada Mahasiswa Fakultas Keguruan Ilmu Pendidikan Universitas Pembinaan Masyarakat Indonesia. All Fields of Science Journal Liaison Academia and Sosiety, 1(1), 27–41.

Nurfadhillah, S. (2021). MEDIA PEMBELAJARAN Pengertian Media Pembelajaran, Landasan, Fungsi, Manfaat, Jenis-Jenis Media Pembelajaran, dan Cara Penggunaan Kedudukan Media Pembelajaran. CV Jejak (Jejak Publisher).

Pelamonia, S. P., & Firnanda, M. W. (2021). Pengaruh Latihan Passing Bawah Menggunakan Media Dinding Dengan Memakai Sasaran Garis Lurus Terhadap Kemampuan Passing Bawah Pada Klub Bola Voli. Jurnal Porkes, 4(2), 140–148.

Saputro, S. D., & Nugroho, D. (2018). MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MERODA SENAM LANTAI MELALUI PENGGUNAAN ALAT BANTU PEMBELAJARAN. PHEDHERAL, 15(1), 67–79.

Sulistiadinata, H. (2020). Meningkatkan keterampilan passing atas bola voli melalui media pembelajaran menggunakan alat bantu. Journal of Physical and Outdoor Education, 2(2), 207–220.

Suparman, S. (2020). PENINGKATAN HASIL BELAJAR PENJASKES MATERI SERVIS ATAS BOLA VOLI MELALUI ALAT BANTU BOLA GANTUNG PADA SISWA KELAS VIII SMP. Edudikara: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(3), 132–222.

Tafonao, T. (2018). Peranan media pembelajaran dalam meningkatkan minat belajar mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103–114.

Tamba, D. L. (2018). MENINGKATKAN HASIL BELAJAR LARI SPRINT MELALUI PENERAPAN PENDEKATAN BERMAIN PADA SISWA KELAS XII SMK SWASTA JOSUA MEDAN TA 2017/2018. ANSIRU PAI: Pengembangan Profesi Guru Pendidikan Agama Islam, 2(1), 133–137.

Tawakal, I. (2020). Buku Jago Bola Voli. Tangeran Selatan: Ilmu Cemerlang Group.

Utamayasa, I. G. D. (2021). Model-model pembelajaran pendidikan jasmani. Jakad Media Publishing.

Wibawanto, W., & Ds, S. S. M. (2017). Desain dan pemrograman multimedia pembelajaran interaktif. Cerdas Ulet Kreatif Publisher.

Downloads

Published

2024-06-13