PENGARUH MOTIVASI BELAJAR DAN STATUS SOSIAL EKONOMI ORANG TUA TERHADAP MINAT MELANJUTKAN PENDIDIKAN KE PERGURUAN TINGGI
DOI:
https://doi.org/10.61722/jssr.v2i3.1759Keywords:
Learning Motivation, Parents' Socioeconomic Status, Interest in Continuing EducationAbstract
This research was motivated by the low interest of students in continuing their education to tertiary institutions, this can be seen from the student graduation data over a 5 year period obtained from the school. This research aims to determine the influence of learning motivation and parents' socio-economic status on interest in continuing their education to higher education. This research is quantitative research using a survey method with an ex post facto design. The population of this study were all 89 class XII students. The sampling technique was saturated samples. Data was obtained from distributing questionnaires. The research results show that learning motivation influences interest in continuing education to college. Parents' socio-economic status influences interest in continuing education in college. Then, learning motivation and parents' socio-economic status together influence interest in continuing their education to college. The conclusion of this research is that learning motivation and parents' socio-economic status influence interest in continuing their education to college.
References
Agustina, R., & Afriana, R. A. (2018). Pengaruh Motivasi Belajar, Prestasi Belajar, Status Sosial Ekonomi Orang Tua, dan Lingkungan Teman Sebaya Terhadap Minat Melanjutkan Pendidikan ke Perguruan Tinggi S1 Akuntansi Pada Peserta didik Smk Swasta di Banjarmasin. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 11(1), 12–27. https://stienas-ypb.ac.id/jurnal/index.php/jdeb/article/view/95
Astutie, C. S. A. (2018). Pengaruh Status Sosial Ekonomi Orang Tua Terhadap Minat Siswa Melanjutkan Ke Pendidikan Tinggi. 1–26.
Ayu Desy N. Endah Lulup T P. dan Suharsono Naswan. (2014). Pengaruh Motivasi Belajar dan Aktivitas Belajar Spiritual Hasil Belajar Akuntansi. Jurnal Ekonomi, 4(1), 4.
Bloom, N., & Reenen, J. Van. (2013). 済無No Title No Title No Title. NBER Working Papers, 89. http://www.nber.org/papers/w16019
Cahyono, D. D., Hamda, M. K., & Prahastiwi, E. D. (2022). Pimikiran Abraham Maslow Tentang Motivasi Dalam Belajar. TAJDID: Jurnal Pemikiran Keislaman Dan Kemanusiaan, 6(1), 37–48. https://doi.org/10.52266/tadjid.v6i1.767
Ekonomi, J. P., Ekonomi, F., & Semarang, U. N. (2011). Pengaruh Motivasi Belajar Dan Keberadaan Perguruan Tinggi Unnes Terhadap Minat Melanjutkan Ke Perguruan Tinggi Unnes Pada Peserta didik Kelas Xii Sma Negeri 5 Semarang Skripsi.
Fani, J., Subagio, N., & Rahayu, V. P. (2022). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Peserta didik Melanjutkan Studi Ke Perguruan Tinggi Pada Peserta didik Kelas Xii Di Sma Negeri 14 Samarinda. Jurnal Prospek: Pendidikan Ilmu Sosial Dan Ekonomi, 4(1), 24–34. https://doi.org/10.30872/prospek.v4i1.1322
Fitriani, K. (2014). Pengaruh Motivasi, Prestasi Belajar, Status Sosial Ekonomi Orang Tua Dan Lingkungan Sekolah Terhadap Minat Melanjutkan Pendidikan Ke Perguruan Tinggi Pada Peserta didik Kelas Xii Akuntansi Smk Negeri 1 Kendal. Economic Education Analysis Journal, 3(1), 152–159.
Hamdu, G., & Agustina, L. (2011). * Dosen Universitas Pendidikan Indonesia Kampus Purwakarta. Jurnal Penelitian Pendidikan, 12(1), 25–33.
Helbawanti, O., Saputro, W. A., & Ulfa, A. N. (2021). Pengaruh Harga Bahan Pangan Terhadap Inflasi Di Indonesia. AGRISAINTIFIKA: Jurnal Ilmu-Ilmu Pertanian, 5(2), 107. https://doi.org/10.32585/ags.v5i2.1859
JumadilM.(2021). Teori ERG.WikiPedia. diakses pada tanggal 14 Desember 2023 dengan link : https://id.m.wikipedia.org/wiki/Teori_ERG#:~:text=Teori%20ERG%20adalah%20teori%20tentang,dan%20perkembangan%20pada%20diri%20manusia
Mendard (2018). (2021). The Influence Of Motivation, Sosio Economics, And Location On The Interest And Decision Of Students In Continuing Their Studies To Unniversitties / Colleges. Nuevos Sistemas de Comunicación e Información, 2013–2015.
Nofri Setiawan.(2023). Pengertian Metode Penelitian Survei. Ranah Research. Diakses pada tanggal 15 Desember 2023 dengan link: https://ranahresearch.com/pengertian-metode-penelitian-survei/
Nurjannah, L. A., & Kusmuriyanto. (2016). Pengaruh Prestasi Belajar, Motivasi Belajar, Kondisi Sosial Ekonomi Orang Tua dan Lingkungan Sosial Terhadap Minat Melanjutkan ke Perguruan Tinggi. Economic Education Analysis Journal, 5(2), 495–504.
Rina Dwi Muliani, R. D. M., & Arusman, A. (2022). Faktor - Faktor yang Mempengaruhi Minat Belajar Peserta Didik. Jurnal Riset Dan Pengabdian Masyarakat, 2(2), 133–139. https://doi.org/10.22373/jrpm.v2i2.1684
Ryandana, A., Hermuningsih, S., & Sari, P. P. (2023). Dampak Motivasi Investasi, Literasi Keuangan, dan Lingkungan Keluarga Terhadap Minat Investasi Anak Milenial. Ekonomis: Journal of Economics and Business, 7(1), 226. https://doi.org/10.33087/ekonomis.v7i1.818
Sadirman. (2018). Pengaruh Kepemimpinan Dan Kemampuan Berkomunikasi Terhadap Motivasi Belajar Mata Pelajaran Ekonomi. Dinamika Pendidikan, 1(2), 10–35.
Silmi Nurul Utami,Serafica Gischa. (2021). Variabel Bebas dan Terikat : Pengertian Ahli serta Perbedaannya. Kompas.com. diakses pada tanggal 15 Desember 2023. Dengan link : https://www.kompas.com/skola/read/2021/07/08/153000869/variabel-bebas-dan-terikat--pengertian-ahli-serta-perbedaannya
Solikhah, M. A. (2017). Pengaruh Motivasi Belajar Dan Status Sosial Ekonomi the Influence of Learning Motivation and the Socio-Economic. Jurnal Pendidikan Akuntansi, 7(1), 1–18.
Suciningrum, N. P., & Rahayu, E. S. (2015). Pengaruh Status Sosial Ekonomi Orang Tua Dan Motivasi Belajar Tehadap Minat Melanjutkan Studi Ke Perguruan Tinggi Pada Kelas Xi Di Sma Pusaka 1 Jakarta. Jurnal Pendidikan Ekonomi Dan Bisnis (JPEB), 3(1), 1. https://doi.org/10.21009/jpeb.003.1.1
Sugiyono,P.D. (2022). Metode Penelitian Kuantitatif,Kualitatif,dan R&D (2nded).Cv.Alfabeta,1-334
Sugiyono,P.D. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif. In 2 (Setiyawami). ALFABETA, 1- 96
Sugiyono,P.D. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif. In 2 (Setiyawami). ALFABETA, 1- 192
Yulia Yunasri, Yulhendri, E. C. (2015). Pengaruh Status Sosial Ekonomi Orang Tua dan Motivasi Belajar terhadap Minat Melanjutkan Studi Ke Perguruan Tinggi. Jurnal Inovasi Pendidikan Ekonomi , 6(1), 69–84
Zaki Al Fuad, & Zuraini. (2016). Faktor-faktor Yang Mempengaruhi Minat Belajar Peserta didik Kelas 1 SDN Kute Padang. Jurnal Tunas Bangsa, 3(2), 54. https://ejournal.bbg.ac.id/tunasbangsa/article/view/625
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 JOURNAL SAINS STUDENT RESEARCH

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.