PENGARUH PERHATIAN ORANG TUA DAN DISIPLIN BELAJAR TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN IPS KELAS VIII SMP NEGERI 12 PEMATANGSIANTAR

Authors

  • Hans Yohanes Maxwell Pasaribu Universitas HKBP Nommensen Pematangsiantar
  • Anton Luvi Siahaan Universitas HKBP Nommensen Pematangsiantar
  • Paulina Herlina Sirait Universitas HKBP Nommensen Pematangsiantar

DOI:

https://doi.org/10.61722/jssr.v2i5.2745

Keywords:

Parental Attention, Learning Discipline, Learning Outcomes

Abstract

This study aims to gain knowledge about the effect of parental attention and learning discipline on learning outcomes in social studies class VIII SMP Negeri 12 Pematangsiantar.This research is quantitative in nature with the testing media used is SPSS 22. The population in this study were all students in grade VIII of SMP Negeri 12 Pematangsiantar. The sampling technique used Simple Random Sampling as many as 72 respondents. The data collection technique used was a questionnaire. Instrument tests use normality tests and reliability tests. Data analysis techniques use classical assumption tests, namely normality test, multicollinearity test, heteroscedasticity test, and hypothesis testing, namely multiple linear regression analysis, t test, f test, and coefficient of determination.The research data and data management of the partial test (t-test) show that the variable X₁ obtained -5.383 < the value of 1.66691 so it can be concluded that parental attention has a negative and significant effect on student learning outcomes. Variable X₂ obtained t count 3,177> value 1.66691 so it can be concluded that learning discipline has a positive and significant effect on student learning outcomes. Simultaneous test data management (f test) obtained that 14,689> 2.38 .

References

Abu Ahmadi & Supriyono Widodo. (2004). Psikologi Belajar. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Abdullah, Aminol Rosid., Rosyid Moh.Syaiful, dan Mustajab. 2019. Prestasi Belajar. Literasi Nusantara : Malang

Agus Suprijono. 2009. Cooperative Learning: Teori dan Aplikasi PAIKEM. Yogyakarta : Pustaka Pelajar

Ahmad Rifa’i, Tri Anni Catharina. 2010. Psikologi Pendidikan. (Semarang: UPTMKU UNNES)

Ahmadi, H. Abu dan Widodo Supriyono. Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka

Ahmadi, H. Abu.2009. Psikologi Umum. Jakarta : Rineka Cipta.

Alam, F. A. (2020). Pengaruh Tingkat Pendidikan Dan Perhatian Orang Tua Terhadap Kedisiplinan Belajar Siswa Di SMP Negeri 3 Barru. Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 7(1), 1-11.

Arikunto, Suharsimi. 1990. Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta : Bumi Aksara

Aultama, K. E., Aminuyati, A., & Syahrudin, H. (2020). Pengaruh perhatian orang tua terhadap hasil belajar peserta didik mata pelajaran ips kelas vii. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 9(6).

Bloom. (2004). Pendekatan Keterampilan Bagaimana Mengaktifkan Peserta Didik dalam Belajar. Jakarta: Gramedia.

Bora, M., & Yewangb, M. U. K. (2024). Pengaruh Perhatian Orang Tua Dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran IPS UPTD SMP Negeri 7 Kupang. Cipta, 2013

Dimyati dan Mudjiono. 2013. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Fatimah, N., & Hanifah, N. (2019). Pengaruh Perhatian Orang Tua Dan Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial. Herodotus: Jurnal Pendidikan IPS, 2(1), 42-53

Hadisubrata, M.S. (1998). Mengembangkan Kepribadian Anak Balita. Jakarta : BPK. Gunung Mulia

Nisa, A. (2017). Pengaruh perhatian orang tua dan minat belajar siswa terhadap prestasi belajar ilmu pengetahuan sosial. Faktor: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 2(1), 1-9.

Prasojo, R. J. (2014). Pengaruh Perhatian Orang Tua Dan Kedisiplinan Belajar Terhadap Prestasi Belajar Mata Pelajaran IPS. Ekonomi IKIP Veteran Semarang, 2(1), 37082.

Riani, D., Wahid, F. S., Antika, T. L., & Muttaqin, A. (2023). Pengaruh Perhatian Orang Tua dan Kedisiplinan Belajar terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar Negeri Songgom 8, Kecamatan Songgom, Kabupaten Brebes. Era Literasi: Jurnal Penelitian Pendidikan dan Ilmu Sosial, 1(1), 12-21

Rini, E. S. (2015). Pengaruh perhatian orang tua dan kedisiplinan siswa terhadap prestasi belajar mata pelajaran IPS. Jurnal Penelitian Dan Pendidikan IPS, 9(2).

Sapriya, dkk, Konsep Dasar IPS, Bandung: UPI Press, 2006.

Sari, Y., Sihombing, L. N., & Pasaribu, E. (2022). Pengaruh Perhatian Orang Tua terhadap Disiplin Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Mipa, 12(3), 896-901.

Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Sudirman, F., Herman, H., & Suardi, S. Pengaruh Perhatian orang tua dan disiplin Belajar terhadap Minat dan Prestasi Belajar. Phinisi Integration Review, 5(1), 193-202.

Sudjana, Nana. (2011). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT.Remaja Rosdakarya

Sugiyono. (2022). Metode Penelitian Kuantitatif Dilengkapi Perbandingan Perhitugan Manual & SPSS. Bandung. Alfabeta.

Sukmadinata, 2005. Nana Syaodih, Landasan Psikologi Proses Pendidikan. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya Offset

Suprijono. (2013). Cooperative Learning. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Suwarno, Wiji. 2008. Dasar-dasar Ilmu Pendidikan. Jogjakarta: Ar-Ruzz Medi

Thoifah, I’anatut. 2015. Statistika Pendidikan dan Metode Penelitian Kuantitatif. Malang: Madani.

Tu’u, Tulus. 2004. Peran Disiplin Pada Perilaku dan Prestasi Siswa. Jakarta : PT Grasindo.

Wahyuni, T. (2012). Pengaruh Perhatian Orang Tua Terhadap Kedisiplinan Belajar Siswa Di Sekolah Menengah Atas Negeri 12 Pekanbaru (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau)

Downloads

Published

2024-10-26