Pengenalan Tari Tradisional Yosim Pancar pada Siswa-Siswi Sekolah Dasar Negeri 2 Abepura, Kota Jayapura, Provinsi Papua

Authors

  • Emilie M. I. Mansoben Universitas Cenderawasih
  • Gerdha K. I. Numberi Universitas Cenderawasih
  • Herdi Umbora Universitas Cenderawasih
  • Katarina Abong Kia Universitas Cenderawasih

DOI:

https://doi.org/10.61722/jssr.v2i5.2748

Keywords:

Traditional Dance, Yosim, Pancar, Yospan

Abstract

The introduction of Yosim Pancar Traditional Dance (Yospan) is carried out with the aim of introducing the dance as a Papuan cultural heritage that must be maintained and preserved. In the implementation of this activity in addition to providing material as a form of introduction of traditional Yospan dance to students and students of State Elementary School 2 Abepura, basic movements of Yospan dance are also practiced (Fast / Slow Yosim Movement, Seka Movement, Pacul Tiga Movement, Gale-gale Movement, Jeff Movement, and Pancar Movement). By introducing the Yosim Pancar (Yospan) social dance to students and teaching the basic movements of the Yosim Pancar dance is one of the manifestations of loving and preserving traditional dance culture in Papua. Equally important is to invite students to join the nearest dance studios around their neighborhood. As a recommendation, similar activities can be carried out in other schools in Papua.

References

Elas, E. (2019). Keunikan Acara Adat Bakar Batu dan Noken Sebagai Daya Tarik Wisata Budaya Masyarakat di Papua.

Djibran, F., & Pamungkas, J. (2023). Pembelajaran Tari Tradisional untuk Stimulasi Aspek Perkembangan Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(1), 876-886.

Holle, Y., Matualage, A., Puspitha, A., & Yuminarti, U. (2023). Pendampingan Masyarakat Tentang Penanganan Pasca Panen Dan Managemen Usaha Pertanian di Kampung Bogor Kabupaten Manokwari. Jurnal Abditani, 6(2), 181-184.

Fatimah, C. (2020). Penggunaan metode praktik dalam meningkatkan keterampilan teknik budi daya tanaman obat. Al-Azkiya: Jurnal Ilmiah Pendidikan MI/SD, 5(1), 25-32.

Fatmawati, R., & Rozin, M. (2018). Peningkatan minat belajar siswa dengan menggunakan metode ceramah interaktif. Journal Focus Action of Research Mathematic (Factor M), 1(1), 43-56.

Ilham, I., Muttaqin, U. I., & Idris, U. (2020). Pengembangan Bumkam Berbasis Potensi Lokal Di Kawasan Perbatasan Indonesia-Papua New Guinea. Community Development Journal: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2), 104-109.

Krobo, A. (2021). Tarian Tardisioanal Yosim Pancar Meningkatkan Kemampuan Seni Anak TK. Dobonsolo Yahim Sentani Jayapura Provinsi Papua Tahun 2018. PERNIK, 4(1), 29-42.

Lail, J. (2015). Belajar tari tradisional dalam upaya meletarikan tarian asli indonesia. AJIE (Asian Journal of Innovation and Entrepreneurship), 4(2), 102-104.

Mandosir, Y. M., Muhammad, J., Pais, S. A., Kristanto, B., & Nasruddin, N. (2022). Perbedaan Daya Tahan Aerobik Mahasiswa Fakultas Ilmu Keolahragaan Universitas Cendrawasih Setelah Melakukan Tari Yospan. Indonesian Journal of Kinanthropology (IJOK), 2(2), 95-100.

Marsan, N. S., & Siregar, M. J. (2021). Menghidupkan Identitas Kepulauan Riau Melalui Seni Tari Tradisional. Gondang, 5(1), 40-52.

Renyaan, D. (2022). Digitalisasi Kios Sembako Masa Pandemi Covid-19 Di Pasar Kaget Koya Barat-Kota Jayapura, Papua. Jurnal Pengabdian Ahmad Yani, 2(2), 1-9.

Sandi, N. V. (2018). Pembelajaran seni tari tradisional di sekolah dasar: array. DIALEKTIKA Jurnal Pemikiran dan Penelitian Pendidikan Dasar, 8(2), 147-161.

Setyaningrum, P. (2022). Tari Yospan dari Papua: Jenis, Pola Lantai, Gerakan, Iringan, dan Propert.https://regional.kompas.com/read/2022/02/20/074200278/tari-yospan-dari-papua--jenis-pola-lantai-gerakan-iringan-dan-propert (Diakses, 16 Oktober, 2022).

Simbolong, M. Fransisca. (2024). Tari Yospan. https://www.selasar.com/tari/yospan/ (Diakses, 27 Oktober 2024).

Suseno, A. H. (2013). Membangun Multimedia CD Interaktif Seni Tari Yospan Sebagai Media Pembelajaran dan Sosialisasi Tarian Budaya Papua.

Ustia, N., & Endah Sudarmilah, S. T. (2016). Edugame Mengenal Tari Tradisional Indonesia Melalui Augmented Reality Berbasis Android (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).

Wekke, I. S. (2022). Metode Pengabdian Masyarakat: Dari Rancangan ke Publikasi. Penerbit Adab.

Downloads

Published

2024-10-26