Pengaruh Pendidikan Karakter Dan Disiplin Belajar Terhadap Prestasi Belajar IPS Siswa Kelas VIII SMP Negeri 6 Pematang Siantar Tahun Ajaran 2023/2024

Authors

  • Michael Putra Tama Tambun Universitas HKBP Nommensen Pematang Siantar
  • Tumpal Manahara Siahaan Universitas HKBP Nommensen Pematang Siantar
  • Herlina Hotmadinar Sianipar Universitas HKBP Nommensen Pematang Siantar

DOI:

https://doi.org/10.61722/jssr.v1i2.277

Keywords:

Influence, Discipline, Achievement

Abstract

This research aims to determine the effect of character education and learning discipline on the social studies learning achievement of class VIII IPS students at SMP Negeri 6 Pematang Siantar for the 2023/2024 academic year. This research was carried out at SMP Negeri 6 Pematang Siantar for the 2023/2024 academic year in October 2023 with a population of 171 people consisting of 5 classes and a sample of 120 people using a simple random sampling technique. Data collection techniques in this research were documentation and questionnaires. The results of simple linear regression test calculations on student learning achievement were obtained Y = 61.07 + 0.45 X1 The results of simple linear regression test calculations on student learning achievement were obtained Y = 52.33 + 0.57 X2 Results of the significance test of the contribution between variables on the influence of character education on student learning achievement X1 (X1) obtained 37.84. The results of the significance test of the contribution between variables on the influence of learning discipline on student learning achievement (X2) were obtained as 2753.1217

References

A.S. Moenir, (2010). Manajemen Pelayanan Umum di Indonesia. Jakarta: PT Bumi Aksara

Agus Wibowo. 2012. Pendidikan Karakter: Strategi Membangun Karakter Bangsa Berpradaban. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Amin, Maswardi M. (2015. Pendidikan Karakter Anak Bangsa. Yogyakarta: Calpulis

Anas Salahudin, Irwanto Alkrienciehie. 2013. Pendidikan Karakter, Bandung:CV Pustaka Setia

Aqib Zainal. Ahmad Amrullah. Pedoman Pendidikan Budaya dan Karakter Bangsa. Yogyakarta: Gava Media 2017. Arikunto Suharismi.

Aqib, Zainal dan Ahmad Amrullah. 2017. Pedoman Pendidikan Budaya dan. Karakter Bangsa. Yogyakarta: Gava Media. Ariananda, Eka S, dkk. 2014.

Arikunto,S. (1980). Manajemen pengajaran secara manusiawi. Jakarta:PT Rineka Cipta.

Azzet Akhmad Muhaimin. 2014. Pendidikan Yang Membebaskan. Jogjakarta: Ar Ruzz Media.

Baharuddin. (2009). Pendidikan dan Psikologi Perkembangan. Yogyakarta:ArRuzz Media

Darmadi. 2017. Pengembangan Metode Pembelajaran dalam Dinamika Belajar. Siswa. Jakarta: Rineka Cipta. Djarmarah, Syaiful Bhari. 2010.

Illahi, Mohammad Takdir. 2012. Pembelajaran Discovery Strategy dan Mental

Imas Kurniasih dan Berlin Sani. 2017. Ragam Pengembangan Model Pembelajaran untuk Peningkatan Profesionalitas Guru. Yogyakarta:Kata Pena

Kemendiknas. 2011. Pedoman Pelaksanaan Pendidikan Karakter. Jakarta: Pusat Kurikulum Perbukuan.

Maharani, Laila & Meri Mustika. (2016). Hubungan Self-Awareness dengan Kedisplinan Peserta Didik Kelas VIII di SMP Wiyatama Bandar Lampung

Muhibbin, Syah. 2008. Psikologi Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

MZ Rosyid, Mustajab, AR Abdullah Literasi Nusantara

Ngalim Purwanto. (2006). Psikologi Pendidikan. Bandung: PT. Remaja

Samani, M., Haryanto. (2013). Pendidikan Karakter. Bandung: PT Remaja Rosdakarya

Samani, Muchlas dan Hariyanto, M.S. 2013. Konsep Dan Model. Pendidikan Karakter. Jakarta: Rosda Karya. A Koesoema, Doni. 2010.

Slameto. 2010. Belajar dan faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Sudjana, Nana. 2009. Penilaian Hasil Proses Belajar. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya

Sugiyono. (2019). Metodelogi Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif Dan R&D. Bandung: ALFABETA.

Suryabrata, Sumadi. 2006:297. Hasil belajar dan faktor yang mempengaruhinya. Jakarta: Gramedia

Sutratinah Tirtonegoro. 2001. Anak Super Normal dan Program Pendidikannya. Jakarta:Bina aksara

Tulus, Tu’u. 2004. Peran Disiplin pada Perilaku dan Prestasi Siswa. Jakarta: Rineka Cipta.

Vocational Skill. Jogjakarta: Diva Press.

Wina Sanjaya. 2005. Pembelajaran dalam Implementasi Kurikulum Berbasis Kompetensi.Jakarta: Kencana Media Group

Yuliantika, Siska (2017). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Disiplin Belajar Siswa Kelas X, XI, dan XII di SMA Bhakti Yasa Singaraja Tahun Pelajaran 2016/2017. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, Vol. 9, No. 1.

Zubaedi. 2012. Desain pendidikan karakter: konsepsi dan aplikasinya dalam lembaga pendidikan. Jakarta: Kencana

Downloads

Published

2023-12-01