PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM BASED LEARNING BERBANTUAN MEDIA INTERAKTIF WORDWALL UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PADA PEMBELAJARAN PENDIDIKAN PANCASILA DI KELAS V SD NEGERI 241 PALEMBANG

Authors

  • Dhea Rahma Dheni Universitas Sriwijaya
  • Effendi Nawawi Universitas Sriwijaya
  • David Saputra Universitas Sriwijaya

DOI:

https://doi.org/10.61722/jssr.v2i6.2956

Keywords:

Learning Outcomes, Problem Based Learning, Wordwall

Abstract

This study aims to apply the Problem Based Learning (PBL) learning model with the help of interactive Wordwall media to improve the learning outcomes of class V B students of SDN 241 Palembang. The method used is classroom action research (PTK) which is carried out from pre-cycle to cycle II. Each cycle consists of planning, implementation, observation, and reflection. Data were collected through learning outcome tests, observations, and interviews. The results showed that the application of PBL assisted by Wordwall can improve student engagement and their learning outcomes. The average student score in the pre-cycle was 26%, cycle I was 59%, increasing to 85% in cycle II. Observations showed an increase in student activity in the learning process, where students were more active in discussing and collaborating in solving problems. Thus, it can be concluded that the use of the PBL model supported by interactive Wordwall media is effective in improving the learning outcomes of class V B students of SDN 241 Palembang.

 

References

Arikunto, S. (2015). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Anis Indira Dwi Saputri, Ervitaviyan Wahyu Putri Pangestu, Susilo Tri Widodo, Nur Indah Wahyuni, & Tri Wahyu Andayani. (2023). Penerapan Media Inovatif Berbasis Problem Based Learning sebagai Upaya Mengatasi Kesulitan Belajar Peserta Didik pada Pembelajaran Pendidikan Pancasila di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 7(6), 3548–3558. https://doi.org/10.31004/basicedu.v7i6.6404

Bunga, S., Rahayu Maspa, S., Quraisy, A., Rafida. (2024). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Berbantuan Media Interaktif Wordwall Pada Mata Pelajaran Pendidikan Pancasila Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas VI UPT SD INPRES BONTOALA 1. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri. 10(3)

Chasanah Tarasti, N., Wiji Lestari, L., Aeni, K., & Aulia Azizah, W. (2023). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM BASED LEARNING DAN MEDIA INTERAKTIF UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN PENDIDIKAN PANCASILA KELAS I SEKOLAH DASAR. Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri. 9(6)

Fitriyani, C. Wibawa, S. (2024). Problem Based Learning (PBL) Berbantuan Puzzle Paada Pembelajaran Pendidikan Pancasila SD. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar. 9(1)

Haqiem, A., & Nawawi, E. (2023). Implementasi Penguatan Nilai-Nilai Pancasila Pada Era Globalisasi Pendidikan Abad-21 di Sma Negeri 1 Palembang. Jurnal Pengabdian West Science (Vol. 2, Issue 01).

Hastiwi, F., Khasanah, U., Wahyuningsih, S., Dahlan. (2023). Peningkatan Keaktifan Dan Hasil Belajar IPAS Menggunakan Model Problem Based Learning Kelas IV SD Muhammadiyah Kleco 2 Tahun Ajaran 2022/2023. Kalam Cendekia: Jurnal Ilmiah Kependidikan. 11(2)

Karmila, S., Pramutia, Z., Nawawi, E., (2024). PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN POWER POINT INTERAKTIF TERHADAP HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK DI KELAS IV SD NEGERI 240 PALEMBANG PADA MATA PELAJARAN IPAS. Jurnal Cakrwala Akademika (JCA), 1, 644–652. https://doi.org/10.70182/JCA.v1i3.42

Maulana, A., Tri Widodo, S., Indah Wahyuni, N., Royhana Murya, N. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning berbantuan Information Technology untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik pada Mata Pelajaran Pendidikan Pancasila. Jurnal Pendidikan Tambusai. 7(3)

Parmonangan Sijabat, O., & Novianti Sihombing, L. (2021). Peningkatan Aktivitas dan Hasil Belajar IPS melalui Model Pembelajaran Partisipatif Teknik Nominal Group Di SD Negeri No. 122358 Pematangsiantar. Jurnal Kajian Penelitian dan Pendidikan dan Pembelajaran. 6(1).

Rahayu, T., Wulandari, W., Hartati, Y., Nawawi, E. (2024). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM BASED LEARNING BERBANTUAN MEDIA YOUTUBE UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA PADA MATERI KELIPATAN DAN FAKTOR PESERTA DIDIK KELAS IV SD NEGERI 240 PALEMBANG. Jurnal Cakrwala Akademika (JCA), 1(3), 634–643. https://doi.org/10.70182/JCA.v1i3.42

Rifai, N., Novitasari, M., Fuji, D., Stiyani, M., G. (2024). Penerapan Model PBL untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Pendidikan Pancasila Kelas VI SD. JURNAL IKA: PGSD UNARS 15(1). https://unars.ac.id/ojs/index.php/pgsdunars/index

Salsabila, E. P. (2024). Implementasi Media Interaktif Wordwall Berbasis Model Problem Based Learning pada Pembelajaran Pendidikan Pancasila di Kelas V SD Negeri Gisikdrono 02 Semarang. Jurnal Ilmiah Multidisipline, 2(4), 139–144. https://doi.org/10.5281/zenodo.11119925

Udin, J., & Nawawi, E. (2023). Penghayatan Nilai Pancasila Dalam Menguatkan Karakter Dan Identitas Manusia Indonesia Di SMA Negeri 2 Palembang. Jurnal Pengabdian West Science (Vol. 2, Issue 02).

Widiyastuti, I., Rondli, W. S., & Ismaya, E. A. (2024.). PENGARUH PENERAPAN MODEL PBL TERHADAP HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK PADA MATA PELAJARAN PENDIDIKAN PANCASILA MATERI “NORMA” KELAS V SEKOLAH DASAR. Inopendas Jurnal Ilmiah Kependidikan. 7(2), 140. http://jurnal.umk.ac.id/index.php/pendas/index

Downloads

Published

2024-11-26