ANALISIS LITERATUR PENGGUNAAN MODEL DISCOVERY LEARNING DALAM PEMBELAJARAN PAI

Authors

  • Eka Dwi Ningsih IAIN Palangka Raya
  • Santiani Santiani IAIN Palangka Raya

DOI:

https://doi.org/10.61722/jssr.v3i2.4352

Keywords:

Discovery Learning Model, Islamic Education Learning

Abstract

This study aims to analyze the application of the Discovery Learning model in learning Islamic Religious Education (PAI). This model is believed to improve student activeness, learning outcomes, and critical and analytical thinking skills. This research uses the library research method by analyzing various literatures relevant to the topic. The results showed that Discovery Learning is effective in improving students' understanding of PAI materials through active involvement in the learning process. In addition, this model is able to develop students' thinking skills in understanding religious concepts deeply and contextually. However, its implementation still faces several challenges, such as time constraints, facilities, and teachers' understanding in applying the model optimally. In conclusion, Discovery Learning has the potential to make a significant contribution to PAI learning, but it needs support from technical and pedagogical aspects to achieve maximum results.

References

Alfitry, S. (2020). Model Discovery Learning dan Pemberian Motivasi dalam Pembelajaran: Konsep Motivasi Prestasi Belajar Siswa. Bogor: Guepedia.

Amelia, M., Andriska, Aulia, H. S., Siti, A., Chaterine, N., & Syarnubi. (2024). Penerapan Metode Discovery Learning untuk Meningkatkan Keaktifan Siswa di SMP Indo Global Mandiri Palembang. Jurnal Review Dan Pendidikan, Vol. 7(No. 1).

Hamdani. (2011). Strategi Belajar Mengajar. Bandung: CV Pusaka Setia.

Iyasa, M., Siti, A., & Muhammad, A. F. (2023). Penggunaan Model Discovery Learning Dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis dan Penguasaan Konsep Pemulasaran Jenazah Sekolah Menengah Kejuruan. JIIP: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Vol. 6(No. 7).

Khasinah, S. (2021). Discovery Learning: Definisi, Sintak, Keunggulan dan Kelemahan. Jurnal Mudarrisuna: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, Vol. 11(No. 3).

Kosasih, F., Sopandi, Neng, L. S., Andriyan, V. S. P., Hadi, S., & Muiz, F. S. (2024). Penerapan Model pembelajaran Discovery Learning Pada Pembelajaran PAI Materi Surah At-Tin Pada Siswa Kelas IV SDN Neglasari Kabupaten Bandung. Innovative: Journal Of Social Sciene Research, Vol. 4(No. 4).

Marisya, A., & Elfia, S. (2020). Konsep Model Discovery Learning Pada Pembelajaran Tematik Terpdu di Sekolah Dasar Menurut Pandangan Para Ahli. Jurnal Pendidikn Tambusai, Vol. 4(No. 3).

Nata, A. (2000). Metodologi Studi Islam. Jakarta: Rajawali Press.

Nurlailatus, S., Qomariyatun, I., & Rahmania. (2024). Meningkatkan Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam dengan Pendekatan Discovery Learning di MI Darun Najah. Journal of Educational Management Nd Strategy, Vol. 1(No. 3).

Sukreni, D. N., Ida, B. A. A. W., & Nengah, P. D. L. (2024). Tantangan dan Solusi: Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning dalam Pembelajaran Seni Budaya di Sekolah Menengah Kejuruan. Widya Sundram: Jurnal Pendidikan Seni Dan Budaya, Vol. 02(No. 01).

Tarmizi. (2021). Penerapan Model Discovery Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar PAI Di SMP Negeri 4 Lhokseumawe. Strategy: Jurnal Inovasi Strategi Dan Model Pembelajaran, Vol. 2(No. 1).

Wati, L., & Nofriza, E. (2022). Studi Literature Penerapan Discovery Learning Pada Pembeljaran IPA Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, Vol. 4(No. 6).

Winarsih. (2024). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Melalui Model Pembelajaran Discovery Learning di Kelas IV SDN 058101 Sumber Jaya. Mutiara: Jurnal Penelitian Dan Karya Ilmiah, Vol. 2(No. 5).

Yuliana, N. (2018). Penggunaan Model Pembelajaran Discovery Learning Dalam Peningkatan Hasil Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Pembelajaran, Vol. 2(No. 1).

Downloads

Published

2025-04-02