Peningkatan Motivasi Belajar Siswa Melalui Pemanasan Permainan Kecil Pembelajaran PJOK di SMPN 1 Kota Kediri

Authors

  • Mokh Sabiq Khazimul Akhzab Universitas PGRI Nusantara Kediri
  • Mokhamad Firdaus Universitas PGRI Nusantara Kediri
  • Danang Kanda Riyatmojo SMPN 1 Kota Kediri

DOI:

https://doi.org/10.61722/jssr.v3i3.4681

Keywords:

Learning Motivation, PJOK, Small Games, Physical Education

Abstract

The objective of this study is to motivate students by utilizing small-scale game-based warm-ups in Physical Education (PJOK) teaching at SMPN 1 Kota Kediri. The research method employed is Classroom Action Research (CAR) using the Kemmis and McTaggart spiral model, which consists of two cycles. The subjects of the study are seventh-grade students at SMPN 1 Kota Kediri. Data were collected through observation, questionnaires, and documents, then analyzed using a quantitative descriptive method. The results indicate that the use of small-scale game-based warm-ups enhances student learning. This is evidenced by an increase in the percentage of students receiving academic support in the good or high category, from 47% in Cycle I to 84% in Cycle II. The conclusion of this study is that the implementation of small-scale game-based warm-ups can be an effective strategy to enhance student motivation in PJOK class.

References

Alfan, N., & Priambodo, A. (2021). Hubungan Goal Orientation Dan Motivasi Belajar Siswa Pada Pembelajaran PJOK Disaat Pandemi Covid-19. JPOK, 9(1), 479–486.

Arikunto, S. (2017). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.

Asmajaya, D. (2021). Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Melalui Permainan dalam Pembelajaran PJOK di Kelas VIII SMPN 3 Percut Sei Tuan. Jurnal Olympia, 3(2021). Retrieved from http://journal.binadarma.ac.id/index.php/olympia.

Dalimunthe, A. N., Abelia, & Tanjung, M. R. (2024). Penerapan Permainan Kecil untuk Meningkatkan Motivasi Belajar PJOK pada Siswa Kelas VI SDS Nahdatul Ulama 10 Medan. Journal on Education, 07(02), 10168-10177.

Depdiknas. (2003). Kurikulum 2003. Jakarta: Depdiknas.

Depdiknas. (2006). Pendidikan Jasmani dan Kesehatan. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.

Elmasari, S., & Andrijanto, D. (2024). Penerapan Permainan Kecil terhadap Motivasi Belajar Siswa dalam Pembelajaran PJOK pada Siswa Kelas X SMK Negeri 1 Kediri. Journal on Education, 07(01), 436-443. Retrieved from http://jonedu.org/index.php/joe.

Gustiawati, R. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Permainan Kecil dalam Pemanasan terhadap Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Olahraga, 5(2), 101-110.

Junianto, T., Syam Tuasikal, A. R., & Siantoro, G. (2023). Penerapan Permainan Kecil terhadap Motivasi Belajar Siswa SD. Journal of Sport (Sport, Physical Education, Organization, Recreation, and Training), 7(1), 40–45.

Muhadjir, N. (2000). Metodologi Penelitian Kualitatif. Yogyakarta: Rake Sarasin.

Nurul, Q., Nasrullah, & Wahyu, F. (2024). Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik Kelas X SMA pada Mata Pelajaran Matematika Melalui Pendekatan Teaching at The Right Level (TaRL). Global Journal Education Humanity, 1(7), 136-137.

Nugroho, B., & Hidayat, R. (2021). Pembelajaran PJOK Berbasis Permainan untuk Meningkatkan Keterlibatan Siswa. Jurnal Pendidikan Jasmani, 6(1), 45-56.

Panjaitan, K., & Fardana, N. (2023). Pendekatan Permainan dalam Pembelajaran PJOK untuk Meningkatkan Motivasi Belajar. Jurnal Pendidikan Olahraga, 8(2), 210-225.

Purwanto, N. (2010). Evaluasi Hasil Belajar. Jakarta: PT Remaja Rosdakarya.

Ruchimat, A. R., Hadyansah, D., & Komarudin, D. (2024). Permainan Kecil pada Aktivitas Pemanasan untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa dalam Pembelajaran PJOK. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Olahraga, 162-164.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Tri Junianto. (2023). Meningkatkan Motivasi Siswa melalui Pembelajaran yang Menyenangkan. Jurnal Pendidikan Inovatif, 10(3), 301-315.

Widigda, B. T., & Hartati, S. C. Y. (2020). Pengaruh Permainan Kecil terhadap Motivasi Belajar Siswa dalam Pembelajaran PJOK. Jurnal Pendidikan Jasmani, 7(1), 78-89.

Yusuf, E., Mujtahidin, A. H., & Ridwan, M. (2024). Upaya Meningkatkan Motivasi Melalui Aktivitas Bermain dalam Materi Gerak Dasar Lokomotor Siswa Kelas II SD Negeri 168 Gresik. JIIC: Jurnal Intelek Insan Cendikia, 1(7), 2992-2993. Retrieved from https://jicnusantara.com/index.php/jiic.

Downloads

Published

2025-05-21