Sekolah Sebagai Sarana Menanamkan Nilai Budaya dan Karakter Bangsa
DOI:
https://doi.org/10.61722/jssr.v3i3.4830Keywords:
Character education, School Culture, Local Wisdom, Merdeka Curriculum, Pancasila Student Profile.Abstract
In the era of globalization and digitalization, challenges to national identity are increasingly complex due to shifting values and cultural influences. This study aims to explore the strategic role of schools in strengthening character education through school culture, integration of local wisdom, and the implementation of the Merdeka Curriculum. Using a descriptive qualitative approach and thematic analysis techniques, the study reveals that schools serve as key agents of cultural transformation and guardians of national values. The findings indicate that character development can be effectively achieved through synergy between formal education, local cultural practices, school leadership, teacher role modeling, and collaboration among schools, families, and communities. A consistent school culture, context-based learning rooted in Pancasila values, and extracurricular activities highlighting local culture have been proven to foster students’ tolerance, responsibility, and patriotism. These findings emphasize the importance of holistic and contextual approaches in developing student character grounded in the Indonesian national identity.
References
Apriyanti, L. S., Dewi, D. A., & Adriansyah, M. I. (2023). Lunturnya Perwujudan Nilai-Nilai Pancasila Dalam Karakter Kaum Muda Sebagai Akibat Dari Pengaruh Globalisasi. MARAS: Jurnal Penelitian Multidisiplin, 1(3), 560–572. https://doi.org/10.60126/maras.v1i3.103
Arfaiza, S. A., Susanti, R., Fitriani3, W. N., Caturiasari4, J., & Wahyudin5, D. (2019). Keteladanan Guru sebagai Sarana Penerapan Pendidikan Karakter Siswa. JPDI (Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia), 4(2), 29. https://doi.org/10.26737/jpdi.v4i2.1236
Chaeratunnisa, E., & Pujiastuti, H. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka Dalam Mengembangkan Profil Pelajar Pancasila Pada Pembelajaran Di Sekolah Dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(3), 2477–2143.
Fatmawati, R. A. D., & Kaltsum, H. U. (2020). Peran Kegiatan Ekstrakurikuler Seni Karawitan dalam Mengembangkan Karakter. Jurnal Basicedu, 5(5), 3(2), 524–532. https://journal.uii.ac.id/ajie/article/view/971
Fauziah, R. S. P., Maryani, N., & Wulandari, R. W. (2021). Penguatan Pendidikan Karakter Melalui Budaya Sekolah. Tadbir Muwahhid, 5(1), 91. https://doi.org/10.30997/jtm.v5i1.3512
Fazalani1, R., Sutajaya2, I. M., & I Wayan Suja2. (2023). MENINGKATKAN NILAI KARAKTER PADA SISWA SEKOLAH DASAR DENGAN MELESTARIKAN BUDAYA GENDANG BELEQ BERBASIS TRI HITA KARANA Runi. 5(1), 17–23.
Hardiyanto, L. (2025). Strategi Pendidikan Budaya dan Karakter Bangsa Melalui Kegiatan Ekstrakurikuler. 1(1), 58–69.
Imtiyas, J. H., Suyoto, Sutarman, & Huda, C. (2024). MEMBANGUN KARAKTER MELALUI LITERASI BUDAYA DAN KEBANGSAAN PADA PESERTA DIDIK SDN SIWALAN. 09(September).
Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan T. (2021). Panduan Implementasi Kurikulum Merdeka. https://kurikulum.kemdikbud.go.id/kurikulum-merdeka
Lawolo1, J. R., Bawamenewi2, A., Lase3, F., & Lase4, B. P. (2023). Peran Budaya Sekolah dalam Meningkatkan Karakter Siswa. Sultra Educational Journal, 3(1), 1–7. https://doi.org/10.54297/seduj.v3i1.404
Mahmuda, M., Syahputri, L., Puspita, A., & Wiguna, S. (2024). Optimalisasi Peran Keluarga , Sekolah , dan Masyarakat dalam Penguatan Pendidikan Karakter Berbasis Kearifan Lokal. 2(6).
Muhammad Fadlan Fadillah Arif, Mhd Aris Saputra Harahap, & Panji Kesuma. (2024). Membangun Karakter Siswa Melalui Keteladanan Guru. Guruku: Jurnal Pendidikan Dan Sosial Humaniora, 2(3), 254–260. https://doi.org/10.59061/guruku.v2i3.722
Nurfatimah, Habibah, S., & Mus, S. (2023). Implementasi Budaya Religius Dalam membentuk Karakter Peserta Didik. 2(2), 130–137. http://digilib.uinkhas.ac.id/2207/%0Ahttp://digilib.uinkhas.ac.id/2207/1/Ridwan Efendi_0849316026.pdf
Putri, A. D., & Rahmawati, E. (2021). (2021). Putri, A. D., & Rahmawati, E. (2021). Penguatan Pendidikan Karakter Melalui Budaya Sekolah. Jurnal Pendidikan Karakter, 11(2), 234–244. 11(2), 234–244. https://journal.uny.ac.id/index.php/jpka/article/view/37335
Romantika Tinambunan, D., Ery Pratama, D., Adiputra Simbolon, J., Sinaga, M., Ansar, M., & Yessika Siahaan, R. (2024). Keteladanan Guru Dalam Membentuk Karakter Siswa (Studi Kasus di SMP Negeri 35 Medan). 2(3), 77–84. https://doi.org/10.61132/yudistira.v2i3.876
Setyowati, N., & Putri Yanuarita Sutikno. (2024). Habituasi Pendidikan Karakter pada Paradigma Baru Kurikulum Merdeka untuk Mewujudkan Profil Pelajar Pancasila. Journal of Education Action Research, 8(1), 100–109. https://doi.org/10.23887/jear.v8i1.76457
Shinta, C. M., Sobri, A. Y., & Nurabadi, A. (2023). Manajemen Penguatan Pendidikan Karakter Melalui Budaya Sekolah. Jurnal Pembelajaran, Bimbingan, Dan Pengelolaan Pendidikan, 3(5), 423–433. https://doi.org/10.17977/um065v3i52023p423-433
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 JOURNAL SAINS STUDENT RESEARCH

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.