Sekolah Sebagai Sarana Menanamkan Nilai Budaya dan Karakter Bangsa

Authors

  • Ahmad Aspiani Universitas Islam Negeri Palangka Raya
  • Miranda Miranda Universitas Islam Negeri Palangka Raya
  • Reza Maulana Dalimunte Universitas Islam Negeri Palangka Raya

DOI:

https://doi.org/10.61722/jssr.v3i3.4830

Keywords:

Character education, School Culture, Local Wisdom, Merdeka Curriculum, Pancasila Student Profile.

Abstract

In the era of globalization and digitalization, challenges to national identity are increasingly complex due to shifting values and cultural influences. This study aims to explore the strategic role of schools in strengthening character education through school culture, integration of local wisdom, and the implementation of the Merdeka Curriculum. Using a descriptive qualitative approach and thematic analysis techniques, the study reveals that schools serve as key agents of cultural transformation and guardians of national values. The findings indicate that character development can be effectively achieved through synergy between formal education, local cultural practices, school leadership, teacher role modeling, and collaboration among schools, families, and communities. A consistent school culture, context-based learning rooted in Pancasila values, and extracurricular activities highlighting local culture have been proven to foster students’ tolerance, responsibility, and patriotism. These findings emphasize the importance of holistic and contextual approaches in developing student character grounded in the Indonesian national identity.

References

Apriyanti, L. S., Dewi, D. A., & Adriansyah, M. I. (2023). Lunturnya Perwujudan Nilai-Nilai Pancasila Dalam Karakter Kaum Muda Sebagai Akibat Dari Pengaruh Globalisasi. MARAS: Jurnal Penelitian Multidisiplin, 1(3), 560–572. https://doi.org/10.60126/maras.v1i3.103

Arfaiza, S. A., Susanti, R., Fitriani3, W. N., Caturiasari4, J., & Wahyudin5, D. (2019). Keteladanan Guru sebagai Sarana Penerapan Pendidikan Karakter Siswa. JPDI (Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia), 4(2), 29. https://doi.org/10.26737/jpdi.v4i2.1236

Chaeratunnisa, E., & Pujiastuti, H. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka Dalam Mengembangkan Profil Pelajar Pancasila Pada Pembelajaran Di Sekolah Dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(3), 2477–2143.

Fatmawati, R. A. D., & Kaltsum, H. U. (2020). Peran Kegiatan Ekstrakurikuler Seni Karawitan dalam Mengembangkan Karakter. Jurnal Basicedu, 5(5), 3(2), 524–532. https://journal.uii.ac.id/ajie/article/view/971

Fauziah, R. S. P., Maryani, N., & Wulandari, R. W. (2021). Penguatan Pendidikan Karakter Melalui Budaya Sekolah. Tadbir Muwahhid, 5(1), 91. https://doi.org/10.30997/jtm.v5i1.3512

Fazalani1, R., Sutajaya2, I. M., & I Wayan Suja2. (2023). MENINGKATKAN NILAI KARAKTER PADA SISWA SEKOLAH DASAR DENGAN MELESTARIKAN BUDAYA GENDANG BELEQ BERBASIS TRI HITA KARANA Runi. 5(1), 17–23.

Hardiyanto, L. (2025). Strategi Pendidikan Budaya dan Karakter Bangsa Melalui Kegiatan Ekstrakurikuler. 1(1), 58–69.

Imtiyas, J. H., Suyoto, Sutarman, & Huda, C. (2024). MEMBANGUN KARAKTER MELALUI LITERASI BUDAYA DAN KEBANGSAAN PADA PESERTA DIDIK SDN SIWALAN. 09(September).

Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan T. (2021). Panduan Implementasi Kurikulum Merdeka. https://kurikulum.kemdikbud.go.id/kurikulum-merdeka

Lawolo1, J. R., Bawamenewi2, A., Lase3, F., & Lase4, B. P. (2023). Peran Budaya Sekolah dalam Meningkatkan Karakter Siswa. Sultra Educational Journal, 3(1), 1–7. https://doi.org/10.54297/seduj.v3i1.404

Mahmuda, M., Syahputri, L., Puspita, A., & Wiguna, S. (2024). Optimalisasi Peran Keluarga , Sekolah , dan Masyarakat dalam Penguatan Pendidikan Karakter Berbasis Kearifan Lokal. 2(6).

Muhammad Fadlan Fadillah Arif, Mhd Aris Saputra Harahap, & Panji Kesuma. (2024). Membangun Karakter Siswa Melalui Keteladanan Guru. Guruku: Jurnal Pendidikan Dan Sosial Humaniora, 2(3), 254–260. https://doi.org/10.59061/guruku.v2i3.722

Nurfatimah, Habibah, S., & Mus, S. (2023). Implementasi Budaya Religius Dalam membentuk Karakter Peserta Didik. 2(2), 130–137. http://digilib.uinkhas.ac.id/2207/%0Ahttp://digilib.uinkhas.ac.id/2207/1/Ridwan Efendi_0849316026.pdf

Putri, A. D., & Rahmawati, E. (2021). (2021). Putri, A. D., & Rahmawati, E. (2021). Penguatan Pendidikan Karakter Melalui Budaya Sekolah. Jurnal Pendidikan Karakter, 11(2), 234–244. 11(2), 234–244. https://journal.uny.ac.id/index.php/jpka/article/view/37335

Romantika Tinambunan, D., Ery Pratama, D., Adiputra Simbolon, J., Sinaga, M., Ansar, M., & Yessika Siahaan, R. (2024). Keteladanan Guru Dalam Membentuk Karakter Siswa (Studi Kasus di SMP Negeri 35 Medan). 2(3), 77–84. https://doi.org/10.61132/yudistira.v2i3.876

Setyowati, N., & Putri Yanuarita Sutikno. (2024). Habituasi Pendidikan Karakter pada Paradigma Baru Kurikulum Merdeka untuk Mewujudkan Profil Pelajar Pancasila. Journal of Education Action Research, 8(1), 100–109. https://doi.org/10.23887/jear.v8i1.76457

Shinta, C. M., Sobri, A. Y., & Nurabadi, A. (2023). Manajemen Penguatan Pendidikan Karakter Melalui Budaya Sekolah. Jurnal Pembelajaran, Bimbingan, Dan Pengelolaan Pendidikan, 3(5), 423–433. https://doi.org/10.17977/um065v3i52023p423-433

Downloads

Published

2025-05-28