Persepsi Siswa terhadap Penggunaan Media Pembelajaran Video Animasi dalam Proses Pembelajaran di SMAN 18 Medan

Authors

  • Gracelino Prasetyo Nainggolan Universitas Negeri Medan
  • Mario Purba Universitas Negeri Medan
  • Nazwa Aulia Universitas Negeri Medan
  • Yohanna Sitanggang Universitas Negeri Medan
  • Revita Yuni Universitas Negeri Medan

DOI:

https://doi.org/10.61722/jssr.v3i3.4836

Keywords:

Student perception, Learning media, Animated video

Abstract

This study aims to explore students' perceptions of the use of animated video media in the learning process at SMAN 18 Medan. Animation-based instructional media are believed to enhance students' interest, understanding, and motivation, particularly when dealing with abstract material. This research employs a descriptive qualitative method by distributing questionnaires to students who have participated in learning sessions utilizing animated videos. The data were analyzed thematically. The findings indicate that students have a positive perception of the use of animated videos, as they help facilitate easier comprehension of the material, increase concentration, and make the learning process more engaging. However, some students still prefer direct instruction from the teacher. Therefore, it is recommended to combine animated video media with traditional teaching methods to create a more effective learning process that accommodates diverse student learning styles.

References

A.A.A.M.W. Dewi, I.W. Mudana, & I.W. Kertih. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Video Animasi Powtoon Untuk Peningkatan Hasil Belajar Mata Pelajaran Ips. Jurnal Pendidikan IPS Indonesia, 8(1), 14–19. https://doi.org/10.23887/pips.v8i1.3244

Arfiani, D., & Anggraini, F. (2023). Pengembangan Media Video Animasi pada Materi Kewirausahaan untuk Siswa SMK. Jurnal Pendidikan Manajemen, 5(1), 45–53.

https://doi.org/10.37478/jpm.v5i1.3169

Che Ibrahim, N. F. S., Mohd Rusli, N. F., Shaari, M. R., & Nallaluthan, K. (2021). Students’ Perceptions of Interactive Multimedia Applications in the 21st Century

Teaching and Learning Process. Online Journal for TVET Practitioners, 6(1), 15–

https://doi.org/10.30880/ojtp.2021.06.01.003

Didik Prawira Putra, I. P., Manu Okta Priantini, D. A. M., & Astra Winaya, I. M. (2021). Pengembangan Video Animasi Pembelajaran Interaktif Berbasis Tri Hita Karana

Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sd. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 8(2), 325–338. https://doi.org/10.38048/jipcb.v8i2.344

Hasibuan, R. A., Harahap, R., & Marpaung, N. D. (2023). Efektivitas Video Animasi Interaktif terhadap Peningkatan Hasil Belajar IPS. Jurnal Inovasi Pembelajaran dan Konseling Berbasis Digital, 8(2), 112–121. https://doi.org/10.38048/jipcb.v8i2.344

Hat, N. C., Sha’ari, S. H., & Abdul Hamid, M. F. (2013). Persepsi pelajar terhadap penggunaan animasi dalam pembelajaran bahasa arab. Jurnal Teknologi (Sciences and Engineering), 63(1), 25–29. https://doi.org/10.11113/jt.v63.1683

Helvina, M., Noeng, A. Y., & Timba, F. N. S. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Animasi Terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Siswa Selama Pandemi Covid-19. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 3(2), 379–386.

Kemuda, N. M. G. A. A., & Yasa, I. G. B. K. (2024). Persepsi Siswa Terhadap Penggunaan Video Animasi Berbasis Doratoon. Prima Magistra: Jurnal Ilmiah

Kependidikan, 5(1), 8–16. https://doi.org/10.37478/jpm.v5i1.3169

Ki’i, O. A., Naen, A. B., Maing, C. M. M., & Dewa, E. (2022). Persepsi Peserta didik terhadap Penggunaan Media Video Animasi Whiteboard pada Pembelajaran Biologi di Masa Pandemi Covid 19. Jurnal Riset Teknologi Dan Inovasi Pendidikan (Jartika), 5(2), 83–92.

Nurcahyani, L., & Fadillah, N. (2021). Penggunaan Video Animasi untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 13(1), 101–110. https://doi.org/10.22342/jpm.13.1.6294.101-1

Nurjumiati, N., Sumardi, L., Sawaludin, S., & Herianto, E. (2024). Penggunaan Media Pembelajaran Video Animasi Pada Pembelajaran PPKn dan Dampaknya Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 9(1), 361–366. https://doi.org/10.29303/jipp.v9i1.2001

Nurul Amalia. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Pada Materi Asam Basa Di Man 2 Banda Aceh. Jurnal Pendidikan Ekonomi …, 1–23.

http://jurnal.stkippersada.ac.id/jurnal/index.php/JPE/article/view/1694%0Ahttp://ju rnal.stkippersada.ac.id/jurnal/index.php/JPE/article/download/1694/1461

Ode, M., & Lamote, H. (2024). Jurna Pendidikan Fisika dan Sains ( JPFS ). 7(1), 42–50.

Putri, M. Z. D., & Dafit, F. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi

Pada Tema 9 Subtema 2 Siswa Kelas V Sdit Al Madinah Dumai. Jurnal Tunas Bangsa, 8(2), 180–192. https://doi.org/10.46244/tunasbangsa.v8i2.1647

Putra, A. F., & Fitriani, R. (2021). Pengembangan Video Animasi dalam Pembelajaran Tematik. Jurnal Pengabdian dan Pendidikan Indonesia, 7(1), 14–22. https://doi.org/10.52188/jpfs.v7i1

Reinita, & Fitria, A. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Vidio. Paedagoria : Jurnal Kajian, Penelitian Dan Pengembangan Kependidikan, 13(2), 98–101. http://journal.ummat.ac.id/index.php/paedagoria

Riana Aprianti, R. A., Rakhmat, C., & Indihadi, D. (2023). Pengaruh Penggunaan Video Animasi Terhadap Minat Belajar Siswa Pada Tema Organ Gerakan Hewan Di Kelas

V Sekolah Dasar. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(2), 398–407. https://doi.org/10.31949/jee.v6i2.5315

Rosyid, M. (2020). Media Video dalam Pembelajaran IPS: Suatu Kajian Literatur. Jurnal

Teknologi dan Inovasi Pendidikan, 5(2), 101–109. https://ejournal.unisnu.ac.id/jtn/article/view/27

Sari, P. N., & Akhdar, F. (2022). Persepsi Peserta Didik terhadap Penggunaan Media

Video Pembelajaran. Jurnal Basic Education, 3(1), 13–22. https://jbasic.org/index.php/basi

Shabira Khairunnisa Pratidina, Prana Dwija Iswara, & Ani Nur Aeni. (2024). Pengembangan Video Animasi Mengenal Pokok Pikiran Sebagai Media Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jurnal Elementaria Edukasia, 7(1), 2504–2516. https://doi.org/10.31949/jee.v7i1.8522

Suartama, I. K., & Purnama, I. (2021). Efektivitas Media Video Animasi dalam Pembelajaran Ilmu Sosial. Jurnal Rekarta Pendidikan, 5(3), 210–219. https://journal.rekarta.co.id/index.php/jartika/article/view/453/3

Widjayanti, W. R., Masfingatin, T., & Setyansah, R. K. (2018). Media Pembelajaran

Interaktif Berbasis Animasi Pada Materi Statistika Untuk Siswa Kelas 7 Smp. Jurnal

Pendidikan Matematika, 13(1), 101–112. https://doi.org/10.22342/jpm.13.1.6294.101-112

Zaini, M. (2020). Penggunaan Media Video untuk Meningkatkan Daya Ingat Siswa.

Jurnal Edukasi dan Pembelajaran, 6(2), 89–97. https://doi.org/10.31949/jee.v6i2.5315

Downloads

Published

2025-05-30