SELF-EFFICACY SEBAGAI PREDIKTOR KESIAPAN MENGAJAR MAHASISWA PAI DALAM PRAKTIK MICROTEACHING

Authors

  • Trisna Levia Insitut Agama Islam Negeri Palangka Raya
  • Surawan Surawan Insitut Agama Islam Negeri Palangka Raya

DOI:

https://doi.org/10.61722/jssr.v3i3.4898

Keywords:

self-efficacy, teaching readiness, microteaching, PAI students

Abstract

This study aims to analyze the effect of self-efficacy on teaching readiness of Islamic Religious Education (PAI) students in microteaching practice at IAIN Palangka Raya. Self-efficacy is defined as an individual's belief in his or her ability to carry out tasks effectively, which in the context of education greatly affects the motivation and performance of prospective teachers. This study used a correlational quantitative approach with a total of 50 respondents of PAI students who were taking microteaching courses. Data were collected through a Likert-scale questionnaire, consisting of 10 items for the self-efficacy variable and 10 items for teaching readiness. The results of descriptive analysis showed that both variables were in the high category. Pearson correlation test yielded a coefficient of 0.769 with a significance of 0.000, indicating a positive and significant relationship between self-efficacy and teaching readiness. Simple linear regression analysis showed that self-efficacy contributed 59.1% to the teaching readiness variable. This finding confirms that self-efficacy is a significant predictor in building teaching readiness of PAI students, and provides important implications in the development of microteaching-based pedagogical training curriculum.

References

Aayn, S. L., & Listiadi, A. (2022). Pengaruh Pengaruh Pengenalan Lapangan Persekolahan, Persepsi Profesi Guru dan Efikasi Diri Terhadap Kesiapan Menjadi Guru (Mahasiswa Program Studi Pendidikan Akuntansi UNESA). Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran, 5(2), 132–140.

Agustina, P., & Saputra, A. (2017). Profil Keterampilan Dasar Mengajar Mahasiswa Calon Guru Biologi pada Matakuliah Microteaching. Jurnal Bioedukatika, 5(1), 18. https://doi.org/10.26555/bioedukatika.v5i1.5670

Akhyar, M., Sesmiarni, Z., Febriani, S., & Gusli, R. A. (2024). Penerapan kompetensi profesional guru pendidikan agama Islam (PAI) dalam meningkatkan keterampilan berpikir kritis siswa. Dirasah: Jurnal Studi Ilmu Dan Manajemen Pendidikan Islam, 7(2), 606–618.

Cahyadi, W. (2022). Pengaruh Efikasi Diri Terhadap Keberhasilan. PT Inovasi Pratama Internasional.

Damanik, R., Sagala, R. W., & Rezeki, T. I. (2021). Keterampilan dasar mengajar guru (Vol. 1). umsu press.

Dkk, I. H. (2022). Psikologi belajar. BuatBuku. com.

El Hasbi, A. Z., Damayanti, R., Hermina, D., & Mizani, H. (2023). Penelitian korelasional (Metodologi penelitian pendidikan). Al-Furqan: Jurnal Agama, Sosial, Dan Budaya, 2(6), 784–808.

Fatimah, S., Azizah, L., & Vidya, A. (2023). Microteaching: mengembangkan keterampilan mengajar dalam skala mikro. Ananta Vidya.

Gani, A., Oktavani, M., & Suhartono, S. (2024). Pendidikan Agama Islam: Fondasi Moral Spiritualitas Bangsa. Al-I’tibar: Jurnal Pendidikan Islam, 11(3), 289–297.

Herlina, E., Gatriyani, N. P., Galugu, N. S., Rizqi, V., Mayasari, N., Nurlaila, Q., Rahmi, H., Cahyati, A., Azis, D. A., & Saswati, R. (2022). Strategi Pembelajaran. Tohar Media.

Jassin, S. N. A. (2022). Pengembangan Kurikulum Inovatif Dan Penerapan Asesmen Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Ar-Risalah, 1(1), 44–56.

Khasanah, U. (2025). PENGANTAR MICROTEACHING (Edisi Revisi). Penerbit Tahta Media.

Khotimah, H. N., Aidah, S., & Hilman, C. (2024). Sosialisasi Microteaching sebagai Upaya Meningkatkan Keterampilan Mengajar Kreatif di MI Cikaso. 5(3).

MAULANA, A. (2020). upaya guru dalam meningkatkan self efficacy siswa di kelas IV MIN 1 Yogyakarta. UNIVERSITAS SUNAN KALIJOGO JOGJAKARTA.

Mulyasa, H. E. (2021). Menjadi guru penggerak merdeka belajar. Bumi Aksara.

Pugu, M. R., Riyanto, S., & Haryadi, R. N. (2024). Metodologi Penelitian; Konsep, Strategi, dan Aplikasi. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Purnasari, N. (2021). Metodologi penelitian. Guepedia.

Qibthiyah, M., Ainol, A., & Zaini, B. (2024). Pengaruh Praktik Pengalaman Lapangan Kependidikan dan Self-Efficacy Terhadap Kesiapan Menjadi Guru pada Mahasiswa Fakultas Tarbiyah Universitas Islam Zainul Hasan Genggong. Jurnal Kependidikan Islam, 14(1), 21–33.

Romdona, S., Junista, S. S., & Gunawan, A. (2025). TEKNIK PENGUMPULAN DATA: OBSERVASI, WAWANCARA DAN KUESIONER. JISOSEPOL: Jurnal Ilmu Sosial Ekonomi Dan Politik, 3(1), 39–47.

Santoso, S. (2020). Panduan lengkap SPSS 26. Elex Media Komputindo.

Saputra, R. A. V. W., Kom, S. I., & Kom, M. I. (2024). Retorika: Teori dan Teknik Praktis Seni Berbicara di Era Digital. wawasan Ilmu.

SARI, Y. I. K. A. P., & PUSPITARINI, I. Y. D. (2021). Konseling Cognitive Behavioral (Solusi yang Ditawarkan untuk Meningkatkan Self Efficacy Siswa). Prosiding Konseling Kearifan Nusantara (KKN), 1, 116–123.

Schunk, D. H., & DiBenedetto, M. K. (2021). Self-efficacy and human motivation. In Advances in motivation science (Vol. 8, pp. 153–179). Elsevier.

Selviana, L., Afgani, M. W., & Siroj, R. A. (2024). Correlational research. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 4(1), 5118–5128.

Setiawan, T., & Hasanah, F. N. (2025). Microteaching: Konsep, Praktik, dan Penilaian. Penerbit NEM.

Siregar, T. (2025). MICRO TEACHING. Goresan Pena.

Sutrisno, L. C. P. (2024). PENGARUH SELF EFFICACY DAN EMOTIONAL TERHADAP EMPLOYABILITY SKILL MAHASISWA PENDAHULUAN Membimbing dan membentuk SDM berkualitas dengan memiliki keterampilan dan keahlian salah satu upaya peranan penting dalam pendidikan . Perguruan tinggi lembaga pendidi. 4, 733–747.

Ulum, M., Riyanto, Y., & Setyowati, S. (2024). Self Efficacy Guru Sebagai Kunci Keberhasilan Pengajaran: Analisis Berbasis Kajian Literatur. Jurnal Administrasi Pendidikan Islam, 6(2), 211–228.

Wijaya, A. D. (2024). Dampak Rendahnya Self Efficacy Pada Mahasiswa Tingkat Akhir: Sebuah Studi Literatur. Jurnal Bimbingan Konseling Dan Psikologi, 4(2), 115–126.

Yanharry, Y. (2024). Implementasi Mata Kuliah Microteaching dalam meningkatkan Kompetensi Pedagogis Mahasiswa Prodi PAI UII Yogyakarta. Universitas Islam Indonesia.

Downloads

Published

2025-06-02