EFEKTIVITAS KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS PADA MATERI SPLDV DENGAN MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM BASED LEARNING
DOI:
https://doi.org/10.61722/jssr.v3i3.4952Keywords:
Problem Based Learning, Critical Thinking Skills, Two-Variable Linear Equation SystemAbstract
Based on the learning objectives according to Permendikbud Number 21 of 2016 and the ability to learn 21st century mathematics critical thinking is one of the focuses of learning at the junior high school level. However, in reality, students' critical thinking skills are still low. This study aims to describe critical thinking skills using the PBL (Problem Based Learning) learning model. This research design uses a posttest only control design. This type of research uses experimental research. Data collection techniques use test methods using posttest sheets. The results of the study concluded that the average posttest value of the critical thinking skills of the experimental class of 78.04 taught using the PBL model is classified as high. While the results of the hypothesis test show that there is an influence of the PBL model on students' critical thinking skills.
References
Adawiyah, R., Arjudin, Junaidi, & Azmi, S. (2024). Pengaruh Model Problem Based Learning Berbantuan LKPD Digital Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa pada Materi Statistika. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 09(02), 222–232.
Dewi, A. K., Wahyudi, & Rokhmaniyah. (2024). Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning (PjBL) dengan Media Konkret untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis dan Hasil Belajar Matematika. Kalam Cendekia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 12(3), 1562–1570.
Hartati, A. D., Hayati, A., & Zanthy, L. S. (2019). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis dan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa SMP pada Materi Persamaan Linear Dua Variabel. Journal On Education, 01(03), 37–47.
Hatari, N., Widiyatmoko, A., & Parmin. (2016). Keefektifan Model Pembelajaran Search, Solve, Create, and Share (SSCS) Terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Siswa. Unnes Science Education Journal, 5(2), 1253–1260.
Isnawan, M. G. (2020). KUASI-EKSPERIMEN. Lombok: Nashir Al-Kutub Indonesia Redaksi:
Nikmah, K., Khabibah, S., & Sa’adah, N. (2023). Analisis Kesalahan Konsep Matematika Dalam Menyelesaikan Soal. Cartesian, 02(02), 129–136.
Novianty, A., Chasanah, A. N., & Pamungkas, M. D. (2023). Pengaruh Pembelajaran Matematika Model Problem Based Learning dan Discovery Learning Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas VIII. Lebesgue: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, Matematika Dan Statistika, 4(1), 596–602.
Nur, I. M., Muhammad, H. H., & Sari, D. P. (2020). Desain Model Pembelajaran Berbasis Masalah untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Matematika Siswa SMP. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 16(1), 90.
Nurlailiya, T., & Sa’adah, N. (2023). ANALISIS VALIDITAS MEDIA PEMBELAJARAN KARTU U-FRAC UNTUK SISWA SEKOLAH DASAR. Jurnal Cartesian, 03(01), 23–27.
Nurlailiya, T., Zuhri, M. S., & Rodliyah, I. (2024). Pengembangan Math Adventure sebagai Media Pembelajaran Materi Sudut untuk Penanaman Nilai Pancasila dan Kebudayaan Indonesia. Indonesian Journal of Educational Science, 7(1), 12–20.
Prihono, E. W., & Khasanah, F. (2020). Pengaruh Model Problem Based Learning Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa Kelas VIII SMP. EDU-MAT: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(1), 74–87. https://doi.org/10.20527/edumat.v8i1.7078
Putri, C. S., & Haji, S. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning Terhadap Literasi Matematika Siswa Kelas VII SMPN 20 Seluma. Lebesgue: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, Matematika Dan Statistika, 5(2), 861–870.
Rachmantika, A. R., & Wardono. (2019). Peran Kemampuan Berpikir Kritis Siswa pada Pembelajaran Matematika dengan Pemecahan Masalah. PRISMA : Prosiding Seminar Nasional Matematika, 2, 439–443.
Rahmawati, N. D., Rodliyah, I., & Saraswati, S. (2021). Pembelajaran Berorientasi HOTS Sebagai Inovasi Pembelajaran Abad 21. Sainsteknopak, 5(1), 1–6. Universitas Hasyim Asy’ari Tebuireng Jombang.
Rani, F. N., Napitupulu, E., & Hasratuddin. (2018). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa Melalui Pendekatan Realistic Mathematics Education di SMP Negeri 3 Stabat. PJPM : Paradigma Jurnal Pendidikan Matematika, 11(1), 1–7.
Sa’adah, A., Ningrum, F. Z., & Farikha, N. (2018). Scaffolding dalam Pembelajaran Trigonometri Berbantuan Soal HOTS untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Numerasi Matematika. SEMINAR NASIONAL PENDIDIKAN MATEMATIKA, 167–174.
Shufah, N., & Agoestanto, A. (2023). Kemampuan Berpikir Kritis ditinjau dari Gaya Berpikir pada Model Problem Based Learning Berbasis Pemodelan Matematika Berbantuan Classwiz Emulator. PRISMA : Prosiding Seminar Nasional Matematika, 6(20), 431–439.
Sugiyono. (2022). Metode Penelitian Kuantitaif. Bandung: Alfabeta.
Wardani, D. A. W. (2023). Problem Based Learning: Membuka Peluang Kolaborasi dan Pengembangan Skill Siswa. Jawa Dwipa: Jurnal Penelitian Dan Penjaminan Mutu, 4(I), 1–19.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 JOURNAL SAINS STUDENT RESEARCH

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.