Penerapan Metode Tutor Sebaya untuk Meningkatkan Sikap Tasamuh dan Hasil Belajar PAI

Authors

  • Dinna Muthia Atsa Universitas Sains Al-Qur’an
  • Ahmad Khoiri Universitas Sains Al-Qur’an
  • Siti Lailliyah Universitas Sains Al-Qur’an

DOI:

https://doi.org/10.61722/jssr.v3i4.5394

Keywords:

Islamic Religious Education, Learning outcomes, Peer Tutoring, Tolerance attitude

Abstract

Tolerance, or tasamuh, is a fundamental value in Islamic religious education that should be cultivated from an early age within the school setting. Nevertheless, many students still demonstrate a lack of mutual respect during the learning process. This research aims to examine the influence of the Peer Tutoring instructional method on students’ tolerance attitudes and learning achievements in Islamic Religious Education among tenth-grade students at SMA Negeri 1 Selomerto. The study employed a quantitative approach with a quasi-experimental design. Data were gathered through observations, questionnaires, and achievement tests, then analyzed using t-tests and N-Gain calculations. The results showed a statistically significant difference between the experimental group that implemented Peer Tutoring and the control group, with a t-score of -7.621 and a p-value of less than 0.001, along with an average increase of 22.250 points in learning outcomes. Regarding tolerance attitudes, a significant distinction was also identified, marked by a t-value of -18.695 and a p-value below 0.001, with a mean difference of 13.500 points. The N-Gain analysis revealed a moderate level of improvement, with the experimental group scoring 0.55 and the control group scoring 0.49. These findings indicate that the Peer Tutoring method is an effective strategy for improving both students’ academic performance and their attitude of tolerance, and it can serve as a viable alternative for instructional practices in Islamic Religious Education.

 

References

Ali Ismun, dkk. "Peran Kepala Madrasah dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Pendidikan Agama Islam." Pendidikan Islam dan Sosial Keagamaan 3, no. 1 (2024): 86.

Ishak, Samar. "Kajian Materi PAI dengan Pendekatan Antropologi." Pendidikan Agama Islam dan Filsafat 2, no. 1 (2025): 1.

Latifah, Oriza, dkk. "Perkembangan Masa Remaja." Dewantara 3, no. 3 (2024): 1.

Munthe, A.P., dan H.P. Naibaho. "Manfaat dan Kendala Penerapan Tutor Sebaya untuk Siswa Kelas IV Sekolah Dasar Lentera Harapan Mamit." Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan 9, no. 2 (2019): 138–147.

Purwasari, Ida Ayu Tri Astuti. "Perlindungan Terhadap Anak Sebagai Pelaku Tindak Pidana Melalui Upaya Diversi." Jurnal Kertha Wicara 10, no. 1 (2024): 1.

(Judul ini hanya digunakan sebagai contoh. Jika tidak dikutip dalam naskah, bisa dihapus.)

Septyana Tentiasih, dkk. "Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Multidisipliner." Islamic Education 10, no. 1 (2024): 1.

Ahmadi, A. (2022). Strategi Pembelajaran Efektif di Sekolah. Jakarta: Bumi Aksara.

Arikunto, S. (2021). Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan (ed. revisi). Jakarta: Bumi Aksara.

Badawi, J. (2024). Konsep Toleransi dalam Islam dan Implikasinya dalam Pendidikan Multikultural. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Grobach, R. L. (2020). Prinsip-Prinsip Psikologi Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Ischak, S., & Warji. (2025). Kajian materi PAI dengan pendekatan antropologi. Pendidikan Agama Islam dan Filsafat, 2(1), 1–10.

Latifah, O., Rachmawati, A., & Susilowati, N. (2024). Perkembangan masa remaja. Dewantara, 3(3), 1–12.

Munthe, A. P., & Naibaho, H. P. (2019). Manfaat dan kendala penerapan tutor sebaya untuk siswa kelas IV Sekolah Dasar Lentera Harapan Mamit. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 9(2), 138–147. https://doi.org/10.24246/j.scholaria.2019.v9.i2.p138-147

Purwasari, I. A. T. (2024). Perlindungan terhadap anak sebagai pelaku tindak pidana melalui upaya diversi. Jurnal Kertha Wicara, 13(1), 55–67.

Septyana, T., Santosa, A., & Fitriyah, H. (2024). Pembelajaran Pendidikan Agama Islam multidisipliner. Islamic Education, 10(1), 1–10.

Sinambela, E. (2022). Pembelajaran kooperatif dalam meningkatkan prestasi siswa. Jurnal Pendidikan Humaniora, 4(1), 45–53.

Suryo, M., & Amin, H. (2022). Inovasi pembelajaran berbasis tutor sebaya. Jurnal Ilmu Pendidikan dan Sosial, 5(2), 88–95.

Zamzam, M. (2023). Penggunaan metode tutor sebaya dalam meningkatkan hasil belajar. Jurnal Pendidikan Islam, 6(1), 25–33.

Ambara, A. P., & Supardji. (2021). Penerapan Metode Tutor Sebaya untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Keaktifan Siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan, 7(2), 112–120.

Aprianti, A., Fadilah, R., & Nurhasanah, S. (2022). Pengaruh Metode Tutor Sebaya Terhadap Hasil Belajar dan Keaktifan Siswa. Jurnal Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 9(1), 55–63.

Hanifa, R. (2021). Penggunaan Metode Tutor Sebaya dalam Meningkatkan Hasil Belajar dan Sikap Sosial Siswa. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 8(1), 45–52.

Nurcahaya, N., Yusuf, H., & Pranata, A. (2020). Implementasi Metode Tutor Sebaya dalam Meningkatkan Kerja Sama Siswa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 14(3), 200–208.

Syamsiara, S., Latifah, R., & Maulidah, D. (2023). Penerapan Tutor Sebaya dalam Pembelajaran Interaktif. Jurnal Inovasi Pembelajaran, 10(1), 34–42.

Downloads

Published

2025-06-21