Experiment on the Melting Process of Wax: Implementation of Science Lab to Observe the Change of Solid to Liquid State
DOI:
https://doi.org/10.61722/jssr.v3i4.6064Keywords:
melting, change in state, wax, students, physics experimentAbstract
This research was conducted by students to examine the melting process as a form of change in state from a solid to a liquid through a simple experiment. The purpose of this study was to observe and understand how a solid, in this case, wax, undergoes a change from a solid to a liquid due to heat exposure. The method used was a direct experiment by heating wax in three varying volumes: 5 ml, 10 ml, and 15 ml, on a metal spoon placed over a flame. The results showed that the larger the volume of wax, the longer it took to melt. The 5 ml wax melted in 5 minutes, while the 15 ml wax took up to 11 minutes. This finding indicates a relationship between the amount of substance and the melting time, which is closely related to the heat energy received. This research confirms that melting is a reversible form of physical change, without changing the chemical structure of the substance. Through the students' experimental implementation, this study also demonstrated the effectiveness of a direct approach in strengthening understanding of basic science concepts and practicing scientific skills such as systematic observation, analysis, and inference about natural phenomena.
References
Aulia, N. R. (2022). Membangun Sikap Ilmiah dalam Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Yogyakarta: Deepublish.
Arifin, M. H. (2022). Pembelajaran Berbasis Pengalaman: Strategi Efektif dalam Pendidikan Sains. Bandung: Alfabeta.
Damayanti, F. (2021). Pembelajaran IPA Berbasis Konstruktivisme di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan dan Pengajaran, 10(1), 23–35.
Fitria, D., & Susanti, R. (2020). Pengaruh Pendekatan Kontekstual terhadap Pemahaman Konsep Perubahan Wujud Zat pada Siswa Kelas IV SD. Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 5(2), 45–53.
Hafidz, M. A. (2023). Refleksi Fisika dalam Kehidupan: Antara Energi dan Perubahan Wujud Zat. Surabaya: Pustaka Ilmu.
Harahap, R. A. (2020). Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran IPA. Jurnal Pendidikan Karakter dan Sains, 8(2), 67–75.
Hidayat, A. (2021). Konsep Dasar IPA: Teori dan Aplikasi untuk Mahasiswa Pendidikan Guru. Jakarta: Prenada Media.
Iskandar, D. (2020). Psikologi Belajar dalam Konteks Konstruktivisme Sosial. Malang: UMM Press.
Khasanah, N., & Rini, T. A. (2021). Efektivitas Penggunaan Alat Peraga dalam Meningkatkan Pemahaman IPA pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar, 9(1), 89–98.
Kurniawan, S. (2020). Pentingnya Pemahaman Variabel dalam Eksperimen IPA Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Sains Dasar, 6(3), 110–117.
Lestari, W. D. (2019). Hubungan Antara Eksperimen dan Retensi Konsep dalam Pembelajaran IPA. Jurnal Sains dan Pembelajaran, 4(2), 54–60.
Nisa, K., & Wardhani, D. (2021). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Melalui Eksperimen IPA. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 7(2), 30–42.
Nugroho, S. (2020). Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar: Teori dan Praktik. Yogyakarta: Deepublish.
Rahayu, D. S. (2020). Pengantar Ilmu IPA untuk SD/MI. Jakarta: PT Grasindo.
Putri, S. K., & Handayani, M. (2021). Penerapan Metode Ilmiah dalam Pembelajaran IPA melalui Eksperimen Sederhana. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran IPA, 11(1), 41–50.
Susanti, L., & Rahman, A. (2021). Literasi Sains dalam Kurikulum 2013: Tantangan dan Strategi Implementasi. Jurnal Kurikulum dan Pembelajaran, 9(1), 60–72.
Syamsudin, M. (2021). IPA dan Kehidupan: Memahami Alam Melalui Eksperimen. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Wulandari, L. (2021). Visualisasi Konsep IPA melalui Media Konkret dan Pengaruhnya terhadap Pemahaman Siswa. Jurnal Inovasi dan Teknologi Pembelajaran, 6(2), 78–85.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 JOURNAL SAINS STUDENT RESEARCH

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.