MINAT MEMBACA DAN PEMAHAMAN SISWA KELAS 1 SD MELALUI MEMBACA NYARING, BERCERITA DAN MENULIS KATA YANG DIAWALI HURUF "M" DENGAN PEMANFAATAN BUKU NON TEKS PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA

Authors

  • Indrianto Setyo Basori Balai Besar Guru dan Tenaga Kependidikan Jawa Timur
  • Devi Yulianti UPTD SDN Longkek 1 Kab. Bangkalan

DOI:

https://doi.org/10.61722/jssr.v3i5.6636

Keywords:

literacy, first-grade elementary students, Indonesian language learning, read-aloud, writing the letter, non-textbook

Abstract

This study aims to foster reading interest, vocabulary comprehension, and story comprehension in early grade students through reading aloud and developmentally appropriate learning. This study employed a descriptive qualitative approach. Data collection techniques included observation, interviews, and documentation. The results of this study indicate that teachers' implementation of reading aloud in Indonesian language learning can improve students' comprehension of the stories they read. Spelling and spelling words beginning with the letter "m" helps with vocabulary comprehension and improves basic writing skills. This learning activity is part of the Indonesian language subject because it can contribute to the achievement of basic literacy skills in first-grade elementary school students.

References

Departemen Pendidikan Nasional. (2019). Gerakan Literasi Nasional: Panduan Pelaksanaan Literasi di Sekolah Dasar. Jakarta: Kemendikbud.

Fitriana, M. (2020). Membaca nyaring sebagai strategi literasi awal. Jurnal Pendidikan Dasar, 5(2), 113–122.

Sulistyo, B. (2021). Pengembangan Literasi Dini di Sekolah Dasar. Jakarta: EduLitera.

Simbolon, J. (2023). Transformasi Pembelajaran Bahasa Indonesia melalui Penerapan Literasi di Sekolah. JBSI: Jurnal Bahasa Dan Sastra Indonesia, 3(01), 162-171.

Ismawati, D., & Puspita, Y. (2024). Inovasi Pembelajaran Literasi Numerasi untuk Anak Usia Dini di Era Digital. Indonesian Research Journal on Education, 4(3), 1542-1548.

Sipayung, D. S. B., Purba, N., & Sitohang, S. (2025). Analisis Faktor-Faktor Penyebab Rendahnya Kemampuan Membaca Siswa Kelas III SD Negeri 091254 Batu Anam Jl. Asahan Km 6. Innovative: Journal Of Social Science Research, 5(4), 11579-11596.

Aquatika, F., Degeng, I. N. S., & Sitompul, N. C. (2022). Pengembangan Buku Non-Teks Pelajaran Berjenjang Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa Sekolah Dasar. Didaktis: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Pengetahuan, 22(3), 310-325.

Putri, L. S. H., & Suriani, A. (2024). PERAN IMAJINASI DALAM MENINGKATKAN KETERAMPILAN MENULIS KREATIF SISWA SEKOLAH DASAR MELALUI CERITA BERGAMBAR. Journal Central Publisher, 2(5), 2011-2018.

Downloads

Published

2025-09-25