PERAN MEDIA SOSIAL DAN KONTEN DIGITAL DALAM MENYEBARKAN BAHASA INDONESIA KE PUBLIK GLOBAL

Authors

  • Angga Hermawan Universitas Negeri Medan
  • Natalia Purba Universitas Negeri Medan
  • Nur Nabillah Hardiani Universitas Negeri Medan
  • Yudi Albertus Tamba Universitas Negeri Medan
  • Samelino Aritonang Universitas Negeri Medan
  • Nikolas Marulitua Gultom Universitas Negeri Medan

DOI:

https://doi.org/10.61722/jssr.v3i5.6696

Keywords:

Social Media, Indonesian Language, adverse impact, digital Content, Globalitazion, Language Literacy.

Abstract

The article examines the role of social media and digital content in promoting the indonesian language to a global audience. Social media, as an essential element of the digital era, plays a dual role: on the one hand, it  expands the reach of indonesian worldwide, while on the other hand, it encourages linguistik shifts through the use of slang, abbreviation, and foreign language mixtures. This study applies a library research method by reviewing literature related to language development, social media, and globalization. The finding indicate that social media serves as an effectives medium to introduce indonesian to young generations and foreign learnes, as well as a tool for cultural preservation. Nevertheless, digital language literacy is required to ensure that indonesian remains used correctly and in accordance with formal standards.

References

Aulia, B. F., Subarjah, S. S., & Rahma, Y. (2024). Media sosial sebagai sarana peningkatan literasi digital masyarakat. Jurnal Bima: Pusat Publikasi Ilmu Pendidikan Bahasa dan Sastra, 2(2), 86–93. https://doi.org/10.61132/bima.v2i2.806

Azhari, F. A., Rahman, M., March, R. A., & Daulay, R. A. A. (2025). Peran Bahasa Indonesia sebagai alat komunikasi. JCRD: Journal of Citizen Research and Development, 2(1), 593–598. Universitas Negeri Medan.

Bangun, M. A., Nasution, M. F. A., Sinaga, N. R., Sastra, S. F. D., & Khairani, W. (2024). Analisis pengaruh media sosial terhadap perkembangan bahasa Indonesia di era globalisasi. Jurnal Bahasa Daerah Indonesia, 1(3), 1–9. https://doi.org/10.47134/jbdi.v1i3.2646

Budiman. (2022). Pemanfaatan media sosial sebagai media pembelajaran Bahasa Indonesia.2(2), 149–156. Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara.

Femilasari, A. N., Finanda, M. F., Rahman, S. A., Novianti, S. D., & Nurmala, M. (2025). Pengaruh konten YouTube terhadap keberhasilan pembelajaran bahasa Indonesia untuk penutur asing. Language: Jurnal Inovasi Pendidikan Bahasa dan Sastra, 5(2), 134–142. https://jurnalp4i.com/index.php/language

Fithriyah, D. N., Ismaillia, N. M., Khanifah, N., Ariestiana, I., & ‘Athiyah, Q. (2025). Pengaruh media digital terhadap minat belajar siswa pada mata pelajaran Bahasa Indonesia di sekolah dasar. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 11(2), 457–467.

Manurung, A. M., Wulandari, A. N., Limbong, M. Z. R., & Sinurat, S. (2024). Pentingnya pemertahanan bahasa Indonesia di era digital. JIIC: Jurnal Intelek Insan Cendikia, 1(4), 456–461. https://jicnusantara.com/index.php/jiic

Mayolaika, S., Effendy, V. V., Delvin, C., & Hanif, M. A. (2021). Pengaruh kebebasan berpendapat di sosial media terhadap perubahan etika dan norma remaja Indonesia. Jurnal Kewarganegaraan, 5(2), 826–836. https://doi.org/10.55606/jkn.v5i2.xxx

Nauvalia, N., & Setiawan, I. (2022). Peran media TikTok dalam memperkenalkan budaya Bahasa Indonesia.6(1), 126–138. Universitas Muhammadiyah Malang. https://doi.org/10.22219/satwika.v6i1.20409

Pinem, V., Nadely, V. O. P., Sitohang, E., & Lubis, J. (2024). Meningkatkan literasi bahasa Indonesia di era digital. Jurnal Riset Rumpun Ilmu Bahasa (JURRIBAH), 3(2), 1–8. https://doi.org/10.55606/jurribah.v3i2.4314

Putri, A. A. M., Erza, N., Ameliyah, R., & Haliq, A. (2025). Pengaruh media sosial terhadap kemampuan berbahasa Indonesia di kalangan generasi muda. Panthera: Jurnal Ilmiah Pendidikan Sains dan Terapan, 5(2), 133–142. https://doi.org/10.36312/panthera.v5i2.390

Silfani, A., Bancin, I., Nasution, M. S., Harahap, S., Wuni, S. S., Stepu, A. T. Br., Sari, N., & Rosadi, M. (2025). Pengaruh media sosial terhadap penggunaan bahasa Indonesia di kalangan generasi muda. Menulis: Jurnal Penelitian Nusantara, 1(6), 429–432. https://doi.org/10.59435/menulis.v1i6.361

Simanullang, H., Simarmata, P. S., Pasaribu, A., Nazira, & Daulay, M. A. J. (2024). Penggunaan media digital dan dampaknya terhadap perkembangan Bahasa Indonesia pada Generasi Z: Sebuah tinjauan. IJEDR: Indonesian Journal of Education and Development Research, 2(2), 1419–1429. Universitas Negeri Medan.

Siregar, H., Tampubolon, Q. A., Ribreka, D., Pratama, O. J., & Tansliova, L. (2024). Pengaruh bahasa gaul terhadap penggunaan bahasa Indonesia di kalangan Gen Z. Bersatu: Jurnal Pendidikan Bhinneka Tunggal Ika, 2(3), 40–53. https://doi.org/10.51903/bersatu.v2i3.707

Zai, I. T. C., & Zebua, A. N. (2024). Peran media sosial dalam memengaruhi identitas sosial remaja di era digital. IDENTIK: Jurnal Ilmu Ekonomi, Pendidikan dan Teknik, 1(3), 134–138.

Downloads

Published

2025-10-06