PENERAPAN MODEL PROBLEM BASED LEARNING DALAM ASPEK PENALARAN BERFIKIR KRITIS SISWA
DOI:
https://doi.org/10.61722/jssr.v2i1.798Keywords:
PBL Model, Reasoning Aspect, Critical ThinkingAbstract
This study examines the application of problem-based learning (PBL) models in order to improve students' reasoning and critical thinking. Teachers are required to continue to develop themselves, especially in the learning process. This study uses a literature and qualitative approach to understand students' critical thinking analysis in completing learning using PBL. Critical thinking involves the ability to see an issue from multiple perspectives without prejudice. PBL requires u students.
References
Fauzia. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas IV SD Negeri 001 Kecamatan Kuantan Tengah Kabupaten Kuantan Singingi. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 10(1), 1-12.
Fitri, F., & Rahmawati, E. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas IV SD Negeri 021 Pekanbaru. Jurnal Pendidikan Dasar, 13(2), 13-24.
Juniarso, T. (2019). Keefektifan Model Problem Based Learning Terhadap Kemampuan Proses Sains. Didaktis: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Pengetahuan, 19(3), 257–262.
Karina puspa kusuma, Adi Putra, I Made. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning Terhadap Kreativitas Siswa Kelas V SD Gugus I Kecamatan Gianyar Tahun Pelajaran 2020/2021. Jurnal Penelitian Pendidikan, 12(2), 140-148.
Ni Ketut Sri Lestari. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning Terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Kelas V SD Gugus I Kecamatan Gianyar Tahun Pelajaran 2021/2022. Jurnal Penelitian Pendidikan, 13(2), 131-139.
Ni Made Ayu Lestari. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning Terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Kelas V SD Gugus II Kecamatan Gianyar Tahun Pelajaran 2021/2022. Jurnal Penelitian Aini, N., & Hidayat, M. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V SD Negeri 033 Padang Panjang. Jurnal Basicedu: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 6(2), 585-593.
Amalia, A., Puspita Rini, C., & Amaliyah, A. (2021). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas V dalam Pembelajaran IPA di SDN Karang Tengah 11 Kota Tangerang. SIBATIK JOURNAL: Jurnal Ilmiah Bidang Sosial, Ekonomi, Budaya, Teknologi, Dan Pendidikan, 1(1), 33–44.
Barlian, U. C., & Solekah, S. (2022). Implementasi kurikulum merdeka dalam meningkatkan mutu pendidikan. JOEL: Journal of Educational and Language Research, 1(12), 2105–2118.
Pendidikan, 13(2), 140-148.
Ni Made Ayu Sri Wahyuni. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning Terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Kelas V SD Gugus I Kecamatan Gianyar Tahun Pelajaran 2020/2021. Jurnal Penelitian Pendidikan, 12(2), 122-130.
Ni Putu Eka Arini. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning Terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Kelas V SD Gugus III Kecamatan Gianyar Tahun Pelajaran 2021/2022. Jurnal Penelitian Pendidikan, 13(2), 149-157.
Nurcholish, F. I., & Ismanto, B. (2023). PENINGKATAN HASIL BELAJAR BERDASARKAN MODEL PBL BERBASIS KOPIN PADA PEMBELAJARAN IPAS KELAS IV SEKOLAH DASAR. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(04), 2421-2431.Nuryani, E., & Rahmawati, E. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas IV SD Negeri 020 Pekanbaru. Jurnal Pendidikan Dasar, 13(2), 1-12.
Rizqi, M., Yulianawati, D., & Nurjali. (2020). Efektifitas Model Pembelajaran Problem Based Learning Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Fisika Siswa. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Sains (JPFS), 3(2), 43–47.
Sari, R. P., & Rahmawati, E. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas IV SD Negeri 022 Pekanbaru. Jurnal Pendidikan Dasar, 13(2), 25-36.
Wahyuni, S. (2022). Penerapan Model Problem Based Learning Berbantuan Video Animasi untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Peserta Didik. Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika, 3(2), 151–165.
Gulo, A. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Dalam Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar IPA. Educativo: Jurnal Pendidikan, 1(1), 334–341. https://doi.org/10.56248/educativo.v1i1.58
Hasanah, R., Anam, F., & Suharti, S. (t.t.). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM BASED LEARNING UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA PESERTA DIDIK KELAS VII B SMPN 13 SURABAYA.
Supriatna, E. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa.
Nurull Hayati Latif, Mazlina Jamaludin, Mohd Amin Zakaria, Ishanuddin Hussin, & Latif Anwar. (2020). Teori perkembangan moral kognitif dalam membuat keputusan pertimbangan moral, kecekapan moral dan keputusan moral. Jurnal Kejuruteraan, Teknologi Dan Sains Sosial, 3(1), 0–17.
Wulandari, A. P., Annisa, A., Rustini, T., & Wahyuningsih, Y. (2023). Penggunaan Media Pembelajaran terhadap Keterampilan Berpikir Kritis IPS Siswa Sekolah Dasar. Journal on Education, 5(2),
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 JURNAL SAINS STUDENT RESEARCH

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.